Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Szokj le a szemét kajálásról!

Szokj le a szemét kajálásról!

Mindig minden egyszerű. Legalábbis a magazinok címlapján és az olvasókért, látogatókért sóvárgó weboldalak ezt próbálják velünk elhitetni. Szokj le a dohányzásról egyszerűen, fogyj le és izmosodj gyorsan és egyszerűen. De valóban egyszerűek ezek a dolgok, vagy csak odaírjuk ezt a szót, hogy több látogatót és olvasót tereljünk a mezőkre legelni, mert akik ezeket elhiszik nem mások, mint birkák, akiket kedvünk szerint terelhetünk és etethetünk...minden sz*rral.

Milyen az a szemét kaja?

Gyakorlatilag a szupermarketben kapható termékek 90%-a, valamint az ételek 95%-a amelyet az átlagember naponta elfogyaszt. Nehéz megemészteni ezt az információt, nehezebb mint a rossz minőségű ételeket, amelyekről szó van. A szemét kaja értelmezési halmaza nagyon tág. Beletartoznak elsősorban a gyorséttermek ételei, a cukros üdítők, chipsek, különböző színekben pompázó édességek, amelyek összetételét valószínűleg akkor sem tudnád értelmezni, ha vegyészmérnök lennél. Továbbá a mi kis közösségünk, amely a testépítők közössége, a szemét kaja fogalmába sorolja a fehér lisztet, a fehér kenyeret és mindent ami ezekből készül. A listát hosszasan lehetne még bővíteni, de a lényeget már értjük.

 

Egyszerű leszokni a szemét kajáról?

Már hogyne lenne egyszerű. Egyetlen reklám sem buzdít minket arra, hogy kétfilléres pizzát rendeljünk, ráadásul kapunk pluszban 6-ot mellé és véletlenül sem találkozunk egyetlen gyorséteremmel sem 35 km-es körzetben. A boltban sem automatikusan fehér lisztet ad a néni, hanem megkérdi, hogy nem-e akarsz esetleg teljes kiőrlésűt választani? Gondolom kiderült, hogy talán nem a fent említett módon zajlanak a dolgok körülöttünk. A szemét kaját kiiktatni egyáltalán nem egyszerű, mivel csak ez vesz körül minket.

Annak a kis csoportnak, aki egészsége megőrzése érdekében mégis megpróbál tisztán étkezni, nagyon nehéz dolga van, már csak abból a szempontból is, hogy minden ami "egészséges" az nagyrészt kötelezően drága is. Nézzük csak meg a fehér liszt és a teljes kiőrlésű liszt közti árkülönbséget (pedig utóbbi előállítási költsége jóval alacsonyabb, ha logikusan gondolkodunk). A lényeg, hogy több faktor is megnehezíti azt, hogy rossz szokásainkat eldobjuk.

Azok számára, akik még nem kötelezték el magukat arra, hogy nagyrészt minőségi ételeket fogyasszanak, az első lépés, hogy realizálódjon bennük az, hogy van egyfajta vonzódásuk vagy függőségük - nevezzük ahogy akarjuk a gyorskaja, az édességek stb. irányába. Ez akkor fog csökkenni, amikor a tükörbe néznek és nincsenek megelégedve azzal amit látnak. Ilyenkor határozzák el, hogy komoly életmódbeli változtatásokra lesz szükség.

Azonban amekkora a lelkesedés abban a pillanatban, másnap már alábbhagy ugyanis nagy lendülettel, kevés tudással vágnak bele a "diétába" amely átlagban nem más, mint értelmetlen koplalás. Azonban ha higgadtan és tervszerűen gondolkodunk, akkor a táplálkozás alapjainak elsajátításával, teljesen megutáljuk azt, amelyet eddig olyan jóízűen fogyasztottunk, mert megértjük mennyire egészségtelen és milyen mértékben hátráltat minket minden területen a helytelen étkezés. 

Ez viszont nem egy nap alatt végbemenő folyamat, hanem hosszú évek gyakorlata. A lényeg az, hogy nem kell egyik napról a másikra megválni mindentől, amit szeretsz. Ha hirtelen akarsz fogyni/izmosodni/egészségesen élni, akkor csak a sikertelen próbálkozásokat bővíted ki. Lehetetlen egyik nap pizzán élni a következőn pedig már teljesen "tiszta" ételeket fogyasztani, tudatosan. Ez egy tanulási folyamat, amelyhez türelem és elhatározás szükséges.  

 

ELSŐ LÉPÉS: Csinálj egyszerű változtatásokat

Igen, az első igazából a beismerés, és a realizálás. De akkor van egy második első is, ne köss már bele. Szóval, ahogy azt leírtuk, a folyamat nem egyik napról a másikra történik, és nem így kell hozzáállni. Ahelyett, hogy kidobsz mindent a hűtőből, kezdj apróbb változásokkal. Például: ne menj el gyorsétterembe minimum egy hónapig, és otthon pedig szemelj ki egy étkezést, pl. a reggelit vagy az ebédet esetleg a vacsorát, amelyet szigorúan egészséges testépítő kajákból állítasz össze.

Ha jól haladsz vele, akkor a többi étkezésbe is átvihetsz néhány változtatást. (-a mirelit sült krumpli helyett egyél rizst, vagy kókuszzsírban kisütött igazi burgonyából készült sült krumplit) Ennek az a lényege, hogy alakíts ki egy rutint, fokozatosan, amely sokat fog segíteni hosszútávon.

 

MÁSODIK LÉPÉS: Győzd le az érzelmi tényezőt

Főleg hölgyekre vonatkozik ez, ugyanis leginkább ők hajlamosak arra, hogy bánatukban/örömükben vagy férfiak által azonosíthatatlan és értelmezhetetlen érzelmi okoktól vezérelve egyenek: fagyit, csokit, mindegy csak édes vagy sok legyen. Ezt le kell győzni, ugyanis számos mód van arra, hogy érzelmeinket kordában tartsuk. Lásd: egy jó edzés.

 

HARMADIK LÉPÉS: Szűrd ki a külső zavaró tényezőket

Befolyásolhatóak vagyunk a barátaink, munkatársaink, reklámok, szórólapok, plakátok által egyaránt. A legnehezebb az ismerősök, rokonok, barátok véleményét kiszűrni, ugyanis ők azok, akik nem értik, miért nem eszünk a sütiből, vagy miért eszünk állandóan "csirkét rizzsel", esetleg miért nem csatlakozunk a McDonalds-os kiránduláshoz meló után.

Meg kell tanulni kiszűrni a zavaró tényezőket, és a célunkra fókuszálni. Arra, hogy miért kezdtük el, miért csináljuk és miért nem szabad feladnunk. Több ismerettel rendelkezünk ezen a téren mint azok a barátok akik nem járnak edzeni, vagy azok akik a szórólapot osztogatják. Tudnunk kell miért nem kell az nekünk, és figyelmen kívül kell hagyni. Ismét csak tanulás ás gyakorlat eredménye lesz ez a hozzáállás.  

 

NEGYEDIK LÉPÉS: Olvasd el mit eszel/veszel

Azt a bizonyos kis címkét, amely mindenféle fura dolgot ír: szénhidrát, fehérje, zsír, stb. Na persze nyilván jó lenne tudni, mi mit jelent és mire mikor van szükség. Mindezt meg kell tanulni. Ezt követően pedig már eligazodunk azon, hogy mit érdemes és mit nem érdemes megvásárolni vagy megenni.

Fordíts különös figyelmet arra, hogy elkerüld a transz-zsírok és a magas cukortartalmú termékek fogyasztását. Elöljáróban ezen kívül azt mondhatjuk: kideríteni azt, hogy mi egészséges és mi nem, a legnehezebb része a tanulási folyamatnak.

 

ÖTÖDIK LÉPÉS: Fogyassz minőséget és ne mennyiséget

Kivéve persze, ha tömegnövelés a cél. Akkor mindkettő érvényes. De fontos megérteni azt, hogy hogyan osszuk fel az étkezéseket. Sok szakértő azonnal arra törekszik, hogy egy grammra pontos étrendet állítson össze számunkra, de az igazság az, hogy első lépésekben ez túl sok információ, mivel az egyén itt még nem érti, hogy ez mennyire komplex folyamat, tehát megijedünk tőle, és abbahagyjuk az egészet.

Számoljunk az első hetekben hozzávetőleges értékeket és használjunk a markunkat mérőeszköznek. Később persze jöhet a digitális mérleg a pontosítás érdekében. Eleinte csak ezt ne feledjük el, hogy minőségi ételeket fogyasszunk, minél kevesebb szemét kaját beiktatva.

 

HATODIK LÉPÉS: Érezd a ritmust

Fogadd meg ezeket a tanácsokat, és fogsz tudni táncolni. Ja, nem az egy másik cikk. Szóval ha betartod a fent felsoroltakat, hűségesen tanulsz, és egy folyamatnak tekinted az életmódbeli változást, nem pedig fejjel mész a falnak, akkor kialakítasz egy olyan életstílust, amely megváltoztatja a kinézeted, a közérzeted, és nem utolsó sorban, valóban egyszerűen elérheted a céljaidat, a testépítés és edzés terén. 

 

Írta: Matt Danielsson

Forrás: Bodybuilding.com 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek
Notino.hu

 

 

 

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone