Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Sportolók folyadékfogyasztása

Sportolók folyadékfogyasztása

A Nemzetközi Sporttáplálkozási Szövetség (ISSN) egy összefoglaló kiadványt [1] adott ki a sporttáplálkozás általános alapelveiről, releváns kutatásairól és a sportolók táplálkozására és kiegészítésére vonatkozó főbb ajánlásokról. Ezúttal a sportolók folyadékszükségletével kapcsolatos részt olvashatjátok el! „A legfontosabb ergogén tápanyag egy sportoló számára a víz.

Csupán 2%-os testsúlyvesztés a verejtékezés útján már jelentős teljesítmény csökkenést okoz. Ha például egy 70kg-os sportoló 1,4kg-ot veszít testsúlyából a sporttevékenység során, akkor az edzésteljesítmény jelentős mértékben csökken. A további súlyvesztés, ha az eléri vagy meghaladja a testsúly 4%-át hőbetegségekhez, hő stroke-hoz (hő szélütés), hő syncope-hez (hő ájulás) vagy akár halálhoz is vezethet. Ezért rendkívül fontos, hogy a sportolók elegendő vizet vagy sportitalt fogyasszanak edzés közben, hogy fenntartsák a kielégítő hidratációs státuszt.

A sportolók normál verejtékezési üteme 0.5-2 liter/óra lehet, a hőmérséklet, páratartalom, edzés intenzitás és egyéni jellemzők függvényében. Mindez azt jelenti, hogy a folyadékháztartás fenntartásához óránként 0.5-2 liter folyadék fogyasztására van szükség, hogy megelőzzük a nem kívánt testsúlyvesztést. Ez 1,5-2,5 dl hideg víz vagy sportital fogyasztását jelenti 5-15 percenként az edzések alatt. A sportolóknak nem az érzett szomjúság függvényében kell megkezdeniük a folyadékpótlást, mert a szomjúságérzet csak jelentős súlyvesztés után jelentkezik. Hogy meggyőződjön arról, hogy az edzések alatt fogyasztott folyadékmennyiséggel kielégítő hidratációs státuszt tartott fent, a sportolónak szükséges lenne megmérnie testsúlyát az edzések előtt és után. Emellett folyamatosan szoktatnia kellene magát arra, hogy nagyobb mennyiségű folyadék elfogyasztására is képes legyenek, a későbbi melegebb/párásabb körülmények mellett végzett sporttevékenység során. Fontos, hogy minden sportoló megértse, hogy a dehidratáció megelőzése edzés közben az egyik legfontosabb eleme az edzéskapacitás fenntartásának. Végül fontos aláhúzni, hogy az aránytalan és túlzott ütemű súlycsökkentő módszerek (pl. a súlycsökkentést célzó szaunázás, izzasztó ruházat, extrém diétázás, hánytatás, vízhajtó használat stb.) rendkívül veszélyesek és minden körülmények között ellenjavallottak. A sporttáplálkozási szakértők fontos szerepet töltenek be a sortolók oktatásában." 

 

REFERENCIÁK

Richard B Kreider et al.: ISSN exercise & sports nutrition review: research & recommendations. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2010, 7:7

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone