Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Röviden a zsírsavakról

Röviden a zsírsavakról

A zsírokról

 Kezdetben inkább elhanyagolták a zsírokat, és hatalmas mennyiségű telített zsírt fogyasztottak, ami évekkel később komoly következményekhez vezetett (koleszterin, és szív- problémák). Aztán elkezdték okolni a népesség elhízásáért is, így kerültek száműzetésbe, és váltották le őket a 0% zsír jeligés termékek. Nemrégiben azonban rájöttek, hogy a zsír elhagyhatatlan az étkezésből, és fontosak a megfelelő működés biztosítása érdekében, hiszen remek energiaforrást jelent, mely több szempontból is vetekszik a szénhidrátokkal.

 Mostanság egyre több és több étrend készült, melyben a zsírsavaknak fontos szerepe van -főleg a telítetleneknek. Az ételpiac magas GI –jű szacharidokkal történő elárasztása következtében egyre több és több ember mutat alacsony toleranciát a szénhidrátokra, és zsír felhalmozására. A legegyszerűbb módszer, ha a napi kalória-bevitel egy szénhidrátokból álló részét zsírsavakra cseréljük. Még ha magas zsírtartalmú diétán is vagy, akkor is fogyassz edzés után szénhidrátokat! Természetesen minden zsír más és más, ahogy vannak jó és rossz szénhidrátok, úgy vannak rossz zsírsavak is.

 

A zsírsavakat szerkezetük alapján két különböző csoportra bonthatjuk.

 Telített zsírsavak - Szárazföldi élőlényekből eredeztethetők, és jellemző rájuk a fix állag, a sűrűség (pl. húsok). Túlzott fogyasztásuk megemeli a koleszterinszintet és isémiás, valamint cukorbajos betegségekhez vezethet; továbbá negatívan befolyásolja a glükóz metabolizmusát és csökkenti az inzulinérzékenységet.

 Telítetlen zsírsavak – Eredetük tengeri élőlényekhez köthető, ezért a halfélék remek forrását jelentik ezen zsírsavaknak. Van folyékony és fél-folyékony formájuk is. Többszörösen telítetlen és telítetlen csoportra bonthatók. Különösen fontosak a többszörösen telítetlenek, hiszen elhagyhatatlanok és előállításukra a szervezet képtelen, ezért nekünk kell bejuttatnunk.

Továbbá a többszörösen telítetlen zsírsavakat is 3 további csoportra bonthatjuk, ezek az omega-3, omega-6 és omega-9 zsírok. Osztályozásuk a kettős kötés elhelyezkedésétől függ, amely csak a telítetlen zsírsavakra jellemző. (n-3, n-6, n-9).

Az étkezésünknek biztosítani kellene a zsírsavak ezen fajtáit is. Különösen omega-3-ban szegény étkezés esetén kellene megfontolni meg az ételek lenmagolajjal történő gazdagítását, amely nagy mennyiségben tartalmazza ezt a csoportot, vagy egy kiegészítő, a SUPER OMEGA-3 alkalmazását.  Zsírsavak bevitelekor mindenképp figyelni kell az arányokra. A klasszikus feltételezések szerint a zsíroknak a kalória-bevitel 30%-át kellene kitenniük, ebből 8% legyen telített, 13% egyszeresen telített és 9% többszörösen telítetlen. (Ebből 7% omega-6 és 2% omega-3 legyen). A zsírbevitel természetesen sportág és egyénfüggő. Az omega 3, 6 és 9 zsírsavak kiegyensúlyozott formuláját az OMEGA 3-6-9 kiegészítőben találod.

 

Felhasználás és tárolás

 Hűvös, fénytől védett helyen tárolandók, mivel minden telítetlen zsírsav ki van téve az oxidációnak, ami olaj esetében avasodást jelent. Ez nyáron különösen fontos, amikor a meleg felgyorsítja ezt a folyamatot; ilyenkor ajánlott a hűtő alsó polcán tárolni az olajakat.

Mivel az erősen telítetlen zsírsavak nem bírják a magas hőmérsékletet, nem alkalmasak sütésre, főzésre; mivel szerkezetük megsemmisül a duplakötések felbontása miatt. Hő hatására nem csak a telített zsírhoz lesz hasonló, de egészségtelenné is válik. Szabad oxigéngyökök forrását jelenti majd, ami veszélyes betegségekhez, és a máj felesleges terheléséhez vezet.

 A legjobb sütőolaj az olívaolaj, amely főleg egyszeresen telített zsírsavakat tartalmaz, és ez mutatja a legjobb hőtűrő tulajdonságokat is. Minél telítetlenebb egy zsírsav, annál kevésbé bírja a hőt, sugárzást.

Milyen tulajdonságait ismerjük az omega-3 zsírsavaknak?

 Az omega-3 zsírsavaknak számos hasznos tulajdonsága van, mely segít az egészségünk megőrzésében.A kismamákban segíti a magzat fejlődését, csökkenti a koraszülés előfordulását. A csecsemőkben szerepe van a megfelelő látásélesség és szellemi fejlődés kialakításában. Mérséklik a vér koleszterinszintjét, így ezzel együtt csökken az érelmeszesedés és szívinfarktuskialakulásának kockázata is. Szerepük van a zsírok szállításában, a gyulladásgátló prosztaglandinok képzésében, és az immunrendszerre kifejtett jótékony hatásuk is ismert. Továbbá részt vesznek az idegrendszer és sejthártyák felépítésében.

A pozitív hatásokat kutatási eredmények igazolják

 Az első vizsgálatokat, melyek az omega-3 zsírsavak egészségmegőrző szerepére irányultak, a grönlandi eszkimók körében végezték, közel 20 éves időszakon át.Felfigyeltek arra, hogy míg a civilizált világban egyre nagyobb méreteket ölt a szívinfarktus és érrendszeri megbetegedés és halálozás, addig a szinte kizárólag tengeri állatokat fogyasztó eszkimók körében, ez a betegség szinte nem fordult elő. A hatvanas-hetvenes években a felismerés kiegészült azzal, hogy azokon a területeken, ahol magas a szív- és érrendszeri betegségek előfordulása, ott többen küzdenek depresszióval is.

Azonban ahol a halfogyasztás népszerűbb, ott mindkét megbetegedés előfordulása jóval csekélyebb. A depresszióra kifejtett jótékony hatását a kutatók azzal magyarázzák, hogy az omega-3 hiány, az agyműködés olyan zavarát okozza, amely csökkenti a stresszhelyzetek megoldására irányuló képességet, ami egy tehetetlen állapot kialakulásán keresztüldepresszióhoz vezet. A legújabb kutatási eredmények szerint, azoknak a gyermekeknek, akiknek a szervezete rendszeresen jut omega-3 zsírsavakhoz, a feladatmegoldó- és problémamegoldó képességük javult, gyorsabban értették meg a feladatokat, és javultak az iskolai eredményeik.

 A gyermekek számára, körülbelül 14 éves kor eléréséig rendkívül fontos az optimális bevitel, mivel ezen kor eléréséig fejlődik a gyermekek agya a legnagyobb mértékben. A kutatók arra a véleményre jutottak, hogy mindezen pozitív változások annak köszönhetőek, hogy az omega-3 zsírsavak fontos szerepet töltenek be az agyban lévő idegsejtek közötti kommunikációs folyamatokban. Ezáltal serkentik a gondolkodásért és értelmi képességért felelős agy területek működését, ami a koncentráló képesség javulásához vezet.

MCT

Az MCT csakugyan egy telített zsírsav (kókuszból), de egyedi tulajdonságokkal rendelkezik, melyeket a sport világa már régóta értékel:

 

-          Sem epesavra, sem lipázra nincs szükség a megemésztéséhez, tehát gyakorlatilag nem vesz részt a máj a folyamatban

-          Tökéletes, gyorsan felszívódó energiaforrás

-          Energetikai célokra is használják, karnitin jelenléte nélkül is

-          Nem rakódik le zsírként, sőt thermogenetikus jellemzőket mutat.

 

Forrás: Trec Nutrition Magyarország

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek
Notino.hu

 

 

 

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone