Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Pszicho: a mentális oldal

A kulcs az igazi erőhöz a füleid között van!
 

 

 

 

 

Amikor az edzésről beszélünk, leggyakrabban az öt akut változó kerül szóba: a gyakorlatok megválasztása, a sorrendjük, a terhelés, a volumen és a pihenés. Szó szerint ezresével vannak edzés cikkek ezeknek a paramétereknek a variációira építve. Ez mind nagyszerű, de nem a teljes sztori! Hogyan lehetséges, hogy különböző emberek hasonló programokat végezve radikálisan eltérő eredményeket érnek el? És miként történhet meg az is, hogy eltérő edzéstervvel sportolók hasonló teljesítményt mutatnak fel? A válasz elég egyszerű: a súlyzós edzés mentális oldal okozza ezt (persze azért csak részben)

Itt megállnék, hogy megvilágítsam az álláspontomat -- én nem vagyok egy nagy rajongója a sport pszichológiának. Sok ilyen előadást hallgattam végig úgy, hogy vissza kellett fojtanom a sikolyaimat. Kevésbé tudománynak, inkább voodoo-nak találtam. Szóval megkímélnélek titeket ettől a fájdalomtól. Az önigenlés sem igazán áll a szívemhez közel. De ennek ellenére elismerem az elme hatalmát, főleg amikor bazi nehéz tárgyak emelgetéséről van szó.

Személyes tapasztalatok alapján és más sportolókkal, tudósokkal való beszélgetésekből merítve összeállítottam egy listát az erőedzés mentális faktorairól. Ez a dokumentum magába foglal dolgokat a munkafegyelemtől egészen a mások tanításának a fontosságáig. Lehet, hogy kicsit véletlenszerűnek fogjátok találni a felsorolás, de én így szeretem!

1. pont: A legtöbb ember hülye. Te ne légy az!

"Sok ember elveszik a gondolataiban, mert oly ismeretlen világ ez számára." -- G. Behn

Először is, azzal a problémával kell szembesülnünk, ami elharapódzott a termekben. Nos, valójában mindenhol. Észrevetted már, hogy az emberek 90%-a, akivel beszélsz nap mint nap, hülye? Úgy értem, hogy a retardáltság határán vannak. Ami még rosszabb, ismersz olyan embert, aki okos, de mégsem tud gondolkodni? Szimplán okos emberek a fán is teremnek, de akik igazán hatással vannak a dolgokra, azok az igazi gondolkodók!

 

 

 

 

Úgy tűnhet, hogy ilyen gondolkodónak születni kell. Ők az Isten ajándékai, hogy jót tegyenek a Földön, igaz? Én nem hiszem ezt. Szerintem ez a kvalitás abból fakad, hogy valaki szenvedélyesen hajszolja a tudást. Amikor a tanuló mindent megtesz, hogy meglelje az igazságot, amit aztán újból és újból megkérdőjelez, hogy megbizonyosodjon róla, az valóban az igazság. Még ha "lassú" is vagy, elérheted ugyanazt, mint a másik ember, maximum több idő kell hozzá. De sok olyan természet által megáldott embert láttam már, akik nem tudnák kitörölni a seggüket sötétben. Légy tehát gondolkodó!

Mi köze van ennek az egésznek az edzéshez? Nos, sok! Ha a potenciálod maximumát el akarod érni, akkor gondolkodóvá kell válnod. Amint már említettem, ezt a tudás lázas "habzsolásával" érheted el, elsősorban két módon:

Tanulj: Keresd meg az információk megbízható forrásait. Legyen az egy internetes cikk, egy edző DVD, vagy egy könyv. Amit megszereztél, azt ne csak egyszer olvasd el, vagy nézd meg, hanem tanulmányozd őket. Forgasd át az információt a fejedben és kérdezz rá dolgokra. Ha már minden lehetségest kicsavartál egy anyagból, akkor szerezz újakat.

Utazz: Egy pont után ki kell mozdulnod és felkutatni az erőseket. A legjobb módja annak, hogy a valódi erőről tanulj az, ha valaki mondjuk zsámolyra guggolásban lealáz úgy, hogy 50 kilóval többet teljesít, pedig több tíz kilóval kisebb a testsúlya. Ezt az élet élesben is demonstrálta nekem, amikor Chuck Vogelpohl-lal edzettem egyet a Westside Barbell-ben az egyik látogatásom alkalmával. Tudom, hogy az utazgatás drágának tűnik, de erre vannak a hitelkártyák!

 

2. pont: Keményen kell dolgoznod, igazán keményen!
Ha van egy dolog ebben az életben, ami igaz, akkor az az, hogy a kemény munka a végén kifizetődik. Tényleg. Mi mind tudjuk is ezt, de vagy direkt úgy döntünk, hogy figyelmen kívül hagyjuk ezt az igazságot, vagy egyszerűen hagyjuk, hogy spontán gyengévé degradálódjon a munkamorálunk. Sokan azt hisszük, hogy keményen edzünk, de igazából nem így van (nekem is gyakran ez a problémám). Néha vissza kell lépnünk és újraértékelnünk az erőfeszítést, amit az edzésbe fektetünk.

Én soha nem analizáltam a saját edzésemet ebből a szempontból, amíg kb. egy éve nem vacsoráztam együtt egy kiváló sport-tudóssal. Mint mindig, akkor is faggattam mindenről. Meglepetésemre nem igazán osztogatta az információt. Csalódott is voltam egészen addig, amíg a vacsora végén oda nem hajolt hozzám és megkérdezte: "Akarsz igazán erős lenni?" Én persze azt feleltem: "Hogyne!"

Gondolja valaki is, hogy azért cipelem ezt a 158 kilós testet, hogy a "Hórihorgas & Dagi" speciális üzletekből tudjak csak ruhát venni magamra? Persze, hogy a legerősebb akarok lenni! A tudós nagyon komoly tekintettel nézett rám: "Akkor keményen kell dolgoznod. Úgy értem, igazán keményen!" Abban a pillanatban tudtam, hogy lazább voltam ez edzéseimen, mint kellene.

Ahogy ezt írom, tudatában vagyok annak, hogy milyen gyakran kell emlékeztetnem magamat arra, hogy mit mondott ez az ember nekem. És ez a szakember személyesen tanulmányozta azoknak a sportolóknak az edzését, akik a legerősebbek a Földön. És ezek között találjuk a talán valaha élt legjobb súlyemelőt, a "Zseb Herkules" Naim Suleymanoglu-t. Ő 60 kilósan 190 kg lökést is teljesített!

Naim edzése olyan kimerítő volt, hogy sokszor szó szerint vitték az ágyba, hogy aztán másnap kikeljen belőle és folytassa a tréninget. A világbajnokságait a hihetetlen kemény munkájával érte el. Ez bizony valódi edzéstanács emberek. Egy pici bölcsesség, amit egy tudós ezektől a sportolóktól szedett össze; egy kapocs, ami összeköti őket mind. Ők befektették a munkát. Te?

 

3. pont: Változtasd meg a szemléleted!
Nemrég abban az élményben volt részem, hogy a világ egyik vezető endokrinológusának előadását hallgathattam meg. Szeretek beülni mindenféle előadásra, remek, amikor teljesen új dolgokat ismersz meg. Arról volt szó, hogy a rovarirtóknak milyen hatása van az ökorendszerre, nevezetesen, hogy az állatokban és az emberben is ezek a vegyszerek ösztrogénként viselkednek és fejlődési rendellenességeket okoznak. Az előadó arról is beszélt, hogy a megoldáshoz lehet, hogy szemléletet kell váltani és nem csak endokrinológusokat bevonni, hanem élettanban, neurológiában jártas szakértőket is. Az új perspektívák megvilágíthatják a kevésbé nyilvánvaló dolgokat.

Az edzés is ilyen. Gyakran annyira belesüllyedünk a mi kis programunk világába, hogy nem tanulunk már semmi újat. Bezárkózunk és figyelmen kívül hagyjuk a körülöttünk létező sport világot. Mi a megoldás? Néha úgy is kell gondolkodnod, mint mások. Ha testépítő vagy, eddzél néha erőemelőkkel. Ismerd meg, hogy ők miért edzenek úgy, ahogy azt teszik. Ha erősember versenyző vagy, akkor látogass el súlyemelőkhöz. Mindegyik ilyen csoport specializálódott, de végeredményben hasonló a céljuk, a maximális teljesítmény. Mozdulj ki a komfort zónádból! Meg fog lepni, hogy miket tanulhatsz.

4. pont: Csináld azt, amit utálsz!
Egyes srácok imádnak lábtolózni. Egyszerűen nem tudnak betelni vele. Addig halmozzák a gépen a tárcsákat, amíg már nem fér rá több. Mit tesznek ekkor? A klasszikus "üljön föl az edzőtárs is" technikát alkalmazzák. Amint elvégeznek egy tízes szettet, mindjárt a tükörhöz mennek feszengeni.

Ha szólsz ezeknek a fiúknak, hogy jöjjenek veled guggolni, akkor mit hallasz? "Óh, rosszak a térdeim!" vagy talán: "Érzékeny a derekam!" Érted hova akarok kilyukadni?

Szívességet tesznek ezzel maguknak? Nem. Utálnak guggolni, így nem is guggolnak. Egy 10 éves leányka erejével rendelkezik a lábhajlítójuk és a farizmuk, de úgy tűnik, ez az ő szemükben OK. Ha a valódi erő a cél, akkor más stratégiára van szükség. Tapasztalatom szerint annak a végzése, amit utálsz, kulcsfontosságú.

 

5. pont: Hagyjál békén a belső motivációval!
Emlékeztek, hogy azt mondtam, utálom a sport pszichológiát? Nos, nem utálom, csak nem akarom, hogy ennek a szakterületnek az állításai megmérgezzék a gondolataimat. Jobban hangzik?

A fő problémám az, hogy ezen pszichológia ág már-már ijesztő fixációt alakított ki a belső motivációval kapcsolatban:

Sportolás? Csak akkor csináld, ha jó érzéssel tölt el. A motivációd a sportolásra, versenyzésre nem jöjjön külső tényezőkből. Felejtsd el, hogy ha élsportoló vagy a gimiben, akkor tízszer annyi csaj akaszkodik rád! Nem ez az, ami számít!

Ja, persze!

Ezek az emberek azt felejtik el, hogy ebben az életben csak a nyerés számít. A győzelmek és az egyéni rekordok számítanak, a többi cél túró.

Amikor először elkezdesz emelni, imádod. A bedurranásért élsz, vagy ilyesmi. A súlyzózás a hobbid, a nagy szenvedélyed. Na, most képzeld el, hogy ez a szenvedély 8-10 év után beteges függés lesz. Amit eddig imádtál, azt most már nem szenvedheted. Inkább nem tennéd tönkre a testedet a nehéz súlyokkal, de muszáj. Az edzés végén úgy vánszorogsz ki a teremből. Hazamész és fájdalomban fetrengsz, várod, hogy az alvás hozza meg a menekülést. Amikor a családod és barátaid megkérdezik, hogy miért teszed ezt magaddal, azt feleled: "A rekordokért, hát nem egyértelmű?"

A sport pszichológus elfelejti figyelembe venni azt a döntő tényt, hogy az elit sportteljesítmény nem az egészségről és a boldogságról szól. Ezek a szarságok majd a visszavonulás után jönnek. Elitnek lenni áldozat. A cél érdekében vess be mindent, ami működik. Az én kedvenceim rövid listája:

  • Death metál zene. Ha nem hallgattatnád meg anyáddal, vagy a pappal, akkor tökéletes az edzéshez. Jó hangos legyen a nehéz szettek alatt.
  • Hozd felszínre az elnyomott, fájdalmas gyerekkori emlékeket. Hát nem az a legjobb módja annak, hogy megszerezd apád szeretetét, ha 200 kilót kinyomsz fekve?
  • A kemény edzésnapod essen egybe a csajok aerobik órájával a teremben! Hé, minél jobban nyögsz a jó reggelt gyakorlatnál, annál nagyobbnak gondolják a szerszámodat! :)
    Ez egy mindkét félnek nyerő helyzet! Na, nem biztos. De azért nézzenek jó csajok, amikor nagyot emelsz.


Ez a lista egy kicsit fura és nem teljesen realisztikus, de illusztrálja a mondanivalómat. Az edzés kemény. Tegyél meg mindent, hogy nagy súlyokat tudj megemelni. Ennyi.

6. pont: Emeld magasra a mércét!

"Senki nem ér el sikereket a legmerészebb álmain túl, ha nem indul a legmerészebb álmokkal" -- Ralph Charell

Ez talán a legegyszerűbb stratégia ahhoz, hogy erősödj. Emlékszel még arra, amikor elkezdtél edzeni? Mi volt az, ami igazán lenyűgözött a teremben? Az első ember, akit láttál 450 kilót lábtolni? Az első 180 kilós fekvenyomás? Még az is lehet, hogy te olyan szerencsés voltál, hogy láttál valakit komoly súllyal guggolni.

Ha ma bemész egy kommersz terembe, a legtöbb ember azt fogja gondolni, hogy ezek a számok jók. Lehet, hogy tényleg azok is egy bizonyos mértékig. De azokhoz képest semmik, amiket az élversenyző erőemelők és súlyemelők teljesítenek. Miért lehetséges ez? A válasz nem pusztán az edzésprogramban rejlik.

Nem akarom a gyengéket kinevetni. Valójában egy 180 kilós fekvenyomás nagyon szép teljesítmény akárkitől. Csak azt akarom hangsúlyozni, hogy magasabbra kell állítani a mércét. Ha azt képzeled, hogy egy 230 kilós fekvenyomás elérhetetlen, akkor az is marad.

Mi több, ha elégedett vagy a 230 kilóval, akkor soha nem nyomsz ki 270-et, de 250-et sem. Mindig magasabbra és magasabbra tekints! Nyomj le egy rekordot és ne nézz többet vissza! Told ki a határaidat.

Emlékszem, ahogy az első erőemelő versenyemre készültem 2000-ben. Akkor 817 kilós összetettet képzeltem el magamnak. Ez végül is jó érték egy kezdőnek. Hamarosan viszont a súlycsoportom csúcsára akartam törni és az 1090 kilós totál alatti teljesítmény gyengének tűnt már.

A mai napig hosszú az út előttem. Erőltetem, hogy elérjem és túlszárnyaljam ezt az összetettet. Tudod mi történik, ha így van beállítva az agyad? Egy nap felébredsz és sokkal erősebb vagy annál, mint azt valaha is elképzelted.

 

7. pont: Oszd meg azt, amit tanultál!
Lehet, hogy régóta a "rúd alatt vagy". Az a híred, hogy egy állat vagy a teremben. Kemény hozzáállás a munkához, edzéstudás, perspektíva -- minden a helyén van. Mi jöhet még? Őszintén szólva még sok a dolgod. Még mindig vannak elérendő rekordok. És itt az idő, hogy megtaníts másokat is arra, amit te megtanultál a vasak világában.

A nyilvánvaló szerep az, hogy visszaadj a közösségben azoknak, akik rászorulnak. De lehet, hogy vannak köztetek olyanok, akik önző disznók, úgyhogy a lényegre térek. Hiszem, hogy az egyik legjobb módja a tanulásnak a tanítás. Amikor tudást adsz át másoknak, akkor akaratlanul is elgondolkozol és értékeled azt, amit mondasz. Kérdésekre válaszolsz és lehet, hogy birtokában is vagy a kért információknak, de előfordulhat, hogy bizonyos területeken hiányosságaid vannak neked is. Mindenképpen fogsz újat tanulni az edzésről!

Nézz csak be egy komolyabb edzőterembe és láthatod te magad is: minden tréning után összegyűlnek az emberek és az edzésről beszélnek. Átrágják, hogy mi működött és mi volt rossz az edzésen. Ötleteket vetnek fel a következő cirka-maximális guggoló fázissal kapcsolatban. Tegyél így te is!

Konklúzió
Szóval, ha van egy csoport sportoló, akik ezeket az elveket vallják, akkor mit kapsz? Véleményem szerint ez "atmoszférát" szül. Mindenki hallott már róla, de kevesen értik, hogy mi is ez. Ez nem más, mint az említett mentális aspektusok összeadódása. Minden az edzéssel kapcsolatban, ami nem megfogható.

Ha jó az atmoszféra, akkor lehet egy terem olyan, mint a Westside Barbell például. Egy hely, ahol az átlagos nem megy el. Egy terem, ahol a súlyzózók igazi csapatot alkotnak, amelynek tagjai tanulnak, tanítanak, agresszívek és nem félnek a régi vágású kemény munkától. Ha igazi erőre akarsz szert tenni, akkor nem mehetsz el ezek mellett a szempontok mellett!

 

Írta: Chris Moore

Forrás: bodybuilding.com

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone