Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Kardió éhgyomorra és a zsírégetés

Kardió éhgyomorra és a zsírégetés
 

Az egyik leggyakrabban feltett kérdés az, hogy valóban az éhgyomorra végzett kardió a legoptimálisabb-e a zsírégetéshez. Nem árt felismerni, hogy az ötlet a testépítők köreiből származik, akik meglehetősen jól diétáznak és így esetükben arról van szó leginkább, hogy már elég alacsony testzsír szint mellett akarnak még több zsírt égetni. A rövid válasz a kérdésre tehát az, hogy az alany pillanatnyi testzsírszázalékától függ, hogy a kardió reggel éhgyomorra fontos-e vagy sem!

A többi cikkemben már elmagyaráztam, de azért gyorsan itt is átvesszük, hogy mi az élettani háttér. Amikor zsírvesztésről beszélünk, akkor három fő lépésről van szó:

1. Mobilizáció
2. Szállítás
3. Oxidáció (elégetés)

 

 

 

 

A mobilizáció azt takarja, hogy az eltárolt zsírt (zsírsavakat) kicsalogatjuk a zsírsejtekből, mely folyamat elsősorban az inzulin és katekolamin hormonok irányítása alatt áll, bár a növekedési hormon, a kortizol és mások is játszanak benne szerepet.

A szállítás a zsírsavak (albuminhoz kötött) vérbeli szállítódásáról szól. Ez problémás lehet makacs zsír esetében, mely tipikusan alsó hasi-háti terület férfiaknál és csípő-comb nőknél. Ezeken a területeken nem optimális a véráramlás.

Végül az oxidáció a tényleges elégése a zsírsavaknak az olyan szövetekben mint az izom, máj és szív.

Na most, a soványabb egyéneknél (férfiak 12-15% testzsír, nők 19-22%) a zsír mobilizáció már problémássá válhat és a véráramlás is kérdéses lehet. Ahogy az emberek szálkásodnak, a test alkalmazkodik és a zsírsejtekből egyre nehezebb kihozni a zsírsavakat. A legnagyobb részben az oxidációs lépés nem szűk keresztmetszet, bár nyilván vannak stratégiák, amelyek ezt is felturbózzák (például az izmok szénhidrát tartalmának kimerítése).

A másik végleten ott vannak a nagyon kövérek, akiknél fordított probléma áll fönn (olyanokról beszélek, akik férfiként 35% fölött, nőként 40% fölött rendelkeznek testzsírral). Esetükben bőven van szabad zsírsav a véráramban már, de bizonyos okok miatt az elégetésük csökkent mértékű.

A felvázolt két szélsőség közöttiek esetében nincsenek problémás kérdések (férfiaknál 15-35% között, nőknél kb. 20-40% között). A mobilizáció nem gond, mivel a test még nem kezdett el visszatámadni, és a szállítás sem téma, mivel még nem a makacs zsírdepóknál járunk, és általában az elégetés folyamata sem károsodott még esetükben. Mindebből következik a válasz.

 

 

 

 

Szálkásból még szálkásabb
Azok számára, akik viszonylag normális testzsírról akarnak még beszálkásodni (férfiak <15% testzsír, nők <22%), a különböző optimalizációs stratégiák valószínűleg szükségesek lehetnek, beleértve az éhgyomorra végzett kardiót is, hogy ellensúlyozzák a zsírmobilizációs és véráramlásbeli csökkenéseket. Ez az oka annak, hogy a versenyző testépítők specifikus csoportja már évtizedekkel ezelőtt arra jutott, hogy a reggeli éhgyomorra végzett kardió a legjobb. És ezért írtam meg én is a makacs zsír elégetésével kapcsolatos munkámat, amely foglalkozik az összes ilyen probléma kezelésével.

Egy tipp kívánkozik ide: az inzulin — mint fő befolyásoló hormon — szintje nyilvánvalóan függ a megelőző étkezés tápanyag tartalmától, de akinek nincs lehetősége reggel éhgyomorra kardiózni, az kb. 3-4 órával egy étkezés után teheti meg ezt mint a második legjobb opció.

De azok számára, akik még nem elég soványak, az éhgyomorra végzett kardió nem igazán számít. Nekik az a lényeg, hogy egyszerűen el legyen végezve!

Írta: Lyle McDonald

Forrás: bodybuilding.com

 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek
Notino.hu

 

 

 

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone