Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

"Edzéstitkok"

"Edzéstitkok"
 

Igen ritka alkalom, hogy új cikk írására szánom rá magam, mostanság sokkal inkább a régi cikkeimet, szarságaimat szeretem "újrahasznosítani". Ennek számos oka van:

  1. Hihetetlenül lusta vagyok.
  2. Úgy is csak badarságokat fecsegek általában.
  3. 99%-át már leírtam korábban annak, amit elmondásra érdemesnek találtam.
  4. Nincs új a nap alatt, hiába rukkolnak ki vég nélkül a forradalmi elméletekkel az egyéb "élvonalbeli" oldalak.

 

 

 

 

Viszont történt velem a múlt héten valami, ami e cikk megírására ösztönzött. Ahogy azt már jó páran tudjátok (és még többen nem, nem is szólva a maradékról, akiket rohadtul nem is érdekel), jelenleg a Utah állambeli Salt Lake City-ben lakom és teljes erőbedobással edzek gyorskorcsolyában, hogy megpróbáljak bekerülni a nemzeti válogatottba a téli olimpiára. Igen, tudom, hogy öreg vagyok, tudom, hogy alacsony vagyok, és tudom, hogy nincs már túl sok időm. De inkább megpróbálom és kudarcot vallok, mintsem hogy azon rágódjak 10 év múlva, hogy mi lett volna, ha...

Na, de a lényegre térve, a múlt héten összebarátkoztam egy másik korcsolyázóval (a legtöbb korcsolyázó, fogalmazzunk úgy, hogy meglehetősen barátságtalan. Ez nem semmi, ha már én mondom (Lyle híresen "savazós", kertelés nélkül beszélő valaki -- a szerk.) Személy szerint úgy gondolom, hogy bennük is az a fajta pökhendi felsőbbrendűség érzet gén van meg, ami a biciklistákra is jellemző. Az új ismerősöm fiatal és nagydarab, ezért úgy is fogom innentől nevezni, hogy a Nagydarab Kölök (NK).

Tehát NK-val épp a korcsolyázásról beszélgetünk vacsora közben. Ő is azért költözött ide, meséli, hogy megpróbáljon bekerülni a nemzeti válogatottba. Ezt megértem. Ennek persze ellentmond, hogy amikor csak látom a jégcsarnokban, mindig valamilyen nőnemű lényt fűz, ahelyett hogy edzene (Salt Lake City egyébként szörnyen unalmas egy város). Az ő heti 3 edzésével szemben (egy hátsérüléssel küszködik jó ideje, ami a makacssága miatt nem tud meggyógyulni), nekem NAPONTA 2-3 edzésem van.

NK továbbá meg van győződve arról, hogy az összes nagymenő versenyzőnek kell, hogy legyen valamilyen titka. Aahh, ő tehát még mindig valamilyen csodatévő módszerben reménykedik, ahelyett, hogy felismerné, az egyetlen út a sikerhez a hosszú időn keresztül folytatott kőkemény edzés! Ez a témakör inspirált végül arra, hogy megírjam ezt a cikket.

Rendszeresen kapok e-maileket, látok hozzászólásokat a fórumomban és egyéb hasonló oldalakon, melyekben valamilyen titokzatos edzés, illetve táplálkozási titkot keresnek az emberek. Valami gyors és egyszerű módszert, lehetőleg pirula formájában, hogy csak be kelljen venni és megspórolhassák az éveken át tartó izzasztó, fárasztó munkát.

Na, ez a kibaszott igazi amerikai módi (és ha nem tetszik, menj vissza Oroszországba, rohadt komcsi!), próbáljunk keresni valami titkos csodamódszert, ahelyett, hogy felismernénk, hogy a hosszú időn át tartó kemény izzadást nem lehet megspórolni. Adj valami pirulát, valami felszerelést, valami ruhát (az Under Armour például a menő mostanság a hájasseggű testépítő utánzatok körében). Bármit, csak ne kelljen hosszú időn át keményen, kitartóan dolgozni!

Bármit! A táplálékkiegészítő gyártók, a magazinok, a felszerelés gyártó cégek mind-mind a hasznukra fordítják ezt. Olvass el egy testépítő magazint, egy horgász magazint, egy női magazint -- mind ugyanabba a szabvány csomagolásba öltözteti a mondanivalóját, edzés-, horgász-, vagy intim titkokat ígérve az olvasóknak. Egy sémára épül mindegyik:

10 edzéstitok a hatalmas izmokért!
10 titok a sügérekkel kapcsolatban a hatalmas kapásért!
10 intim titok, amivel te lehetsz a lepedők királynője még ma éjjel!

Emlékszem persze még magamra a főiskolai évek alatt, amikor én is minden áron igyekeztem jobb és jobb lenni, és minden hülyeséget kipróbáltam, amit a magazinok írtak. Ezt a fantasztikus kiegészítőt, azt a csodálatos edzésprogramot, és szinte megszállottan olvastam az összes testépítő magazint éveken át, hogy nehogy pont azt a számot hagyjam ki, ami a titkot tartalmazza.

Majd végül kihúztam a fejem a seggemből (részben legalábbis).

Idővel, ahogy egyre több tapasztalatot gyűjtöttem (és minő horror: érettebbé váltam), rájöttem, hogy nincsenek titkok. Kőkemény munka + sok idő = eredmények. Az egyenlet egyszerű és nincs rövidebb út, nincsenek titkok és nincsenek könnyű megoldások, leszámítva a szereket. (Ezt a kijelentést nem kell félreértelmezni, a kokszos edzés nem könnyebb, nem egyszerűbb, de veszélyesebb, persze a maximális munkával párosítva a szerek segítségével potenciálisan messzebbre lehet eljutni - a szerk.).

Természetesen ésszel kell edzened, a megfelelő alapelveket kell követned a táplálkozásod és az edzésed során, és persze egyes dolgok relatíve hatékonyabbak, mint másikak. De mihelyst ismered az összes alapvető információt, az egyetlen, amit tehetsz, hogy kőkeményen edzel hosszú időn át. Vagy szedhetsz doppingszereket. Az edzés és a szerek együttes kombója még hatékonyabb.

Mindezek után megosztom veletek az összes "titkot" a táplálkozással és edzéssel kapcsolatban, mindet, amire csak rájöttem az elmúlt évtized alatt (megjegyzés: ezért is nem lesz belőlem soha bestseller író).

Edzéstitkok a méret- és erőbeli növekedéshez (naturáloknak)

1. Ha naturál vagy, akkor a méret növeléséhez erőnövekedést kell elérned. Ha idővel nem növekszik a használt súly a rúdon, akkor nem nősz.

2. Ha kevesebbet edzel egy testrészre, mint heti két alkalom, akkor nem érsz el optimális eredményeket. Egy felsőtest/alsótest bontás hétfő-kedd, illetve csütörtök-péntek beosztással a legtöbb ember számára közel optimális eredményeket biztosít. A heti kétszeri teljes test edzés is nagyon jól tud működni. A legritkább edzés gyakoriság, amit valaha is ajánlanék egy naturálnak, az az 5 naponkénti frekvencia. Kevésbé is leszel izomlázas, és jobban fogsz nőni így. A heti egy edzés testrészenként sémát hagyd meg a szteroid használó profi testépítőknek és a genetikai elitnek.

3. Ha kétségeid vannak, inkább legyen az edzésmennyiség kevesebb, mint több. Nincs szükséged milliónyi sorozatra az izomnövekedés ösztönzésére, hiába írják ezt a baromságot a magazinok. Ha nem tudod kihozni testrészenként 4-8 kemény sorozatból az edzésedet (esetleg kevesebből, csak nagy ritkán kicsit többől), akkor ideje befejezni a puhapöcs módra való edzést. Volt egyszer egy haverom, aki táplálékkiegészítőket árult, és folyton arra kért, hogy tervezzek neki egy terméket, ami tényleg működik. Azt mondtam neki, hogy csináljon egy olyat, amitől az emberek keményen fognak edzeni a konditeremben és betartják a szükséges étrendet. Azt hitte, viccelek.

4. Általánosságban véve az alap összetett gyakorlatok a legjobbak, de az izolációs gyakorlatoknak is megvan a maguk helye. Ugyanez igaz a csigás és szabad súlyos gyakorlatok "vitájára" is: mindkettőnek megvan a maga szerepe. Bárki, aki azt mondja, hogy neked egy adott gyakorlatot csinálnod KELL, az pusztán érzelmi szinten érvelhet és nem élettani indokokkal.

5. Ha azt hiszed, hogy anélkül is növelheted az izomtömeged, hogy elegendő kaját, kalóriát ennél, akkor ideje abbahagynod a testépítést és valami könnyebbel próbálkoznod, mondjuk golffal. Nem tudsz a semmiből izmot "varázsolni", a növekedéshez szükséged van kalóriákra és fehérjére. Ha nem tudod rávenni magad, hogy következetesen eleget egyél, akkor nem fogsz tudni magadra izmokat pakolni, egy dekát sem. És hagyjuk a kifogásokat, hogy nem vagy éhes, vagy nem érsz rá! El kell döntened, hogy mi a fontos, és vagy többet eszel, vagy maradsz vékony.

6. A legtöbb nehezen fejlődő "hardgainer" ember idióta módon edz és nem eszik eleget.

7. A teljes értékű táplálékokon kell a táplálkozásodnak elsősorban alapulnia és nem a kiegészítőkön. Emlékszel a BALCO-val kapcsolatos felhajtásra a cink, a tesztoszteron és a ZMA formula körül? (Egyébként szia Victor! Remélem élvezed a kényszerű szodómia élményét a börtönben.) A vörös húsok kiváló cink, vas, B12 és fehérje források. Plusz ki tudja hányféle egyéb tápanyagot tartalmaznak, amelyek szükségesek az emberi szervezet optimális működéséhez. Úgyhogy egyed őket minden nap. Vagy emlékezz a sok hűhóra az indole 3 carbinole-lal kapcsolatban (mint ösztrogén blokkoló). Csodák csodájára kiderült, hogy olyan növényekben is megtalálható mint a brokkoli és a karfiol. Akárhányszor hallasz valami új mágikus összetevőről, 100-ból 99-szer kiderül, hogy megtalálhatóak valamilyen teljes értékű élelmiszerben, amit valószínűleg nem eszel. Tehát egyél teljes értékű természetes kajákat minden nap, nagy rakat zöldséggel megspékelve.

8. Nem létezik egyetlen tökéletes fehérje, mindnek megvan a maguk előnye és hátránya. Általánosságban úgy gondolom, hogy a kazein a jobb diétázáskor, a tejsavó az edzések környékén, és egyél komplex fehérjék egyébként. A tej szintén kiváló fehérjeforrás (plusz a tejben található kalcium pozitív hatással van a testzsírra). Szerintem a fehérjék keverése az étkezések során egy jó ötlet, ezzel kiküszöbölhetők az egyedi hátrányok. Ezzel szemben az étel kombinálás, vagy a fehérjék rotálása egy nagy hippi, holisztikus hülyeség.

Diéta "titkok" a zsírégetéshez

1. Nem lehet varázslatos módon fogyni, csak ha kevesebbet eszel, vagy több kalóriát égetsz el sportolással. Vagy gyógyszereket szedhetsz, amelyektől aztán végül is kevesebbet eszel, vagy azok több kalóriát égetnek el.

2. Ne sírj folyton amiatt, hogy mennyire utálsz diétázni és edzeni. Vagy megváltoztatod a diétához és edzéshez való hozzáállásod, vagy dagadt maradsz. Ez a két lehetőség van.

3. A zsírleadás kulcsa és annak, hogy ne is jöjjön vissza, a következő:

a) Változtasd meg az étkezési szokásaid úgy, hogy kevesebbet egyél.
b) Változtasd meg az aktivitási szokásaid úgy, hogy több kalóriát égess el.
c) Ismételd. Csináld ezt folyamatosan hosszú időn keresztül.
d) Ez örökké tart! Hírem van: sosem térhetsz vissza a régi étkezési szokásaidhoz, hacsak nem akarsz megint olyan dagadt lenni, mint korábban. A súlyveszteség megtartásához szükséges az a) és b) pontban részben véghezvitt változásoknak a legalább részleges megtartása.

 

 

 

 

4. Minden létező diétával kapcsolatos könyv, függetlenül attól, hogy milyen hülyeséget hordanak össze, hogy megvedd, alapvetően a fenti 4 szabály mentén épül fel. A szénhidrátoknak az étrendből való elhagyásával a végén kevesebbet fogsz enni, akárcsak a zsírok elhagyásával, és hasonlóan működik az összes diéta, amely megváltoztatja az étkezési szokásaidat. Néhány könyv a mozgás hangsúlyozásának útját választja. És végeredményben, még ha azt is mondják, hogy nem kell kevesebbet enned ahhoz, hogy fogyj, valamilyen trükkös fogással pont ezt fogják elérni.

Megjegyzés: A munkám diétás könyvek írójaként az, hogy az a)-d) 4 pontot egy 300 oldalas könyvvé bővítsem. A legtöbb diétás könyv 150 oldalnyi recepttel oldja ezt meg.

Minden egyéb, amivel találkozol, beleértve a különböző "badarságaimat" a könyveimben, pusztán csak kiegészítések a fentiekhez. De ezek azok az alapok, amikre szükséged van, és amíg nem tartozol a sportolóknak abba a nagyon szűk rétegébe, akiknek már többre is szüksége van (elit sportolók, vagy testépítők, akik a testzsírszázalékukat 5% alá akarják vinni), addig ezek az információk bőven elegendőek számodra.

Az egyenlet ennyi:

kőkemény munka + következetesség + sok idő = eredmények

Vésd ezt az agyadba, és ne vágyakozz tovább gyors megoldások, vagy titkok után, mert ezek nem léteznek.

Végül, visszatérve hozzám, elvégre szeretek önmagamról beszélni: tudom, hogy az életem következő másfél éve maga lesz a pokol. Jelenleg napi kétszer-háromszor edzek az új edzőm keze alatt, és valószínűleg megállás nélkül igen sokat fogok szenvedni (leszámítva egy hónapot áprilisban) egészen addig, amíg vagy sikerül elérnem a célom, vagy elbukok. Nincsenek hiú ábrándjaim, tudom, hogy ez mivel fog járni: másfél évnyi kőkemény munkával. És ezzel én ki vagyok békülve!

Írta: Lyle McDonald
Forrás: bodybuilding.com

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone