Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Edzés éhgyomorra?

Edzés éhgyomorra?

A Tét nagy, az egyik leggyakoribb fogyókúrás trükkről van szó, nevezetesen az éhgyomorra sportolásról. A legtöbb fogyózó olyannyira benne él az eljárás bűvkörében, hogy egyenesen tiltakozik, ha arról van szó, hogy edzés előtt vagy után egyen valamit.
 

Minek egyek edzés előtt, akkor hogyan fogok fogyni? Ez valahol teljesen érthető hozzáállás. Sőt, edzők egy része is ajánlja. Tulajdonképpen még tudományos alátámasztást is találunk. Az elmélet támogatói szerint az alacsonyabb glikogén és inzulin szint, például egy éjszakás koplalást követő kardio edzésnél, elmozdítja a szervezet energiafelhasználását olyan irányba, mely inkább a zsírraktárak felhasználását eredményezi.

Vagy például, ha táplált állapotban edzünk, csökken a hosszú-szánláncú zsírsavak mitokondriumba történő belépése, így elméletileg csökken a zsíroxidáció. És ez néhány abból a számos, testünkben történő változásból, melyek alapján magyarázatot adhatnánk az éhgyomorra edzés kedvező fogyókúrás hatására.

Csakhogy fogyókúránál egész napokban, időszakokban kell gondolkodnunk, és nem órákban. Ugyanúgy, ahogy számos fiziológiai jellemzőt állíthatunk a koplalásos edzés fogyókúrás hatása mellé, ugyanúgy számos hatást éppen ellene. Megfigyelt tény például, hogyha egy adott napon magasabb a zsírfelhasználás, akkor a szervezet kompenzálásra törekszik, nő a szénhidrát felhasználás hatékonysága a következő időszakban.
 

Akkor ki fogy többet? Az éhgyomorra edzők vagy a többiek?

A válasz az elméletek küzdelmében elég kézenfekvőnek tűnik. Egyszerűen versenyeztessünk néhány embert, olyanokat, akik koplalás után edzenek, és olyanokat, akik táplált állapotban. Nézzük meg, melyikük eredményesebb a fogyókúrában! Amerikai kutatók éppen ezt tették most, és önmagában ezzel nem is hoztak volna semmi újat. Valójában több hasonló kísérlet is folyt a múltban, azonban olyan valószínűleg még nem, mely minden csoportnál hasonló alap-diétás körülményt teremtett volna, nevezetesen 500 kcal energia deficitet.

Az amerikai kutatók tehát 20 fiatal nőt két csoportra osztva figyeltek meg. Mindegyikük hasonló, magasabb fehérje tartalmú diétát követett, ugyanolyan energia deficittel. (Az energia deficit az energia felhasználás és az étkezéssel történő bevitel egyenlege). Az egyik csoport azonban egész éjszakát követő koplalás után éhgyomorra végzett 1 órás kardio edzést, másikuk reggelit követően. Ezek után megfigyelhetővé vált, hogy:

- Nem fogyott többet az, aki éhgyomorra edzett.
- Nem alacsonyabb az éhgyomorra edzők testzsírszázaléka.
- Nem alacsonyabb az éhgyomorra edzők derékbősége sem.

Ezzel szemben a tesztalanyok fogyókúrás eredményei a BMI-től a testösszetételig tulajdonképpen egyformák, függetlenül attól, hogy éhgyomorra, vagy reggeli után edzettek.


Akkor meg nem mindegy?

Igen, ez is egy jogos kérdés! Aki fogyózik, most feltehetné a kérdést, hogyha nincs eltérés, akkor végül is mindegy, hogy koplalva kardiózik-e, vagy étkezést, reggelit követően, sőt, mondhatná azt is, hogy akkor inkább koplalva, hátha mégis lesz egy kis plusz eredmény...

A kutatásnak van még egy meggondolásra érdemes része. Az eredmények kimutatták, hogy a fogyózók két csoportja között száraz izomtömegben sem volt jelentős változásbeli eltérés.

Ebből arra következtethetnénk, hogy a koplalók nem veszítettek izomtömegükből. A kérdéskör nagyon is fontos, hiszen fogyókúra során a lehető legkevesebb izomtömeget szeretnénk veszíteni, hiszen ez befolyásolja egészségünket, későbbi fogyókúrás lehetőségeinket egyaránt.



Csakhogy a kísérleti alanyok szakértők által összeállított diétát követtek, viszonylag magas fehérje tartalommal, mely segíthet az izomzat megőrzésében. Nagyon gyakori jelenség, hogy a fogyózó veszít izomtömegéből, melynek számos negatív hatása lehet. Azért is történik meg gyakran az izomtömeg vesztés, mert a fogyózóknak nem csak edzések, de diéták területén is van néhány "jó" ötletük.

Ilyen megközelítésben úgy is feltehetnénk a kérdést: ha nincs extra fogyókúrás hatása, akkor minek szórakoztatnánk magunkat az éhgyomorra kardiózással? Vagy minek kockáztatnánk az egészségünket, izomtömegünket?

Valószínűleg csak azért, mert az egyik legelterjedtebb haszontalan fogyókúrás trükkről van szó...

 

Írta: Brad Jon Schoenfeld

Forrás: International Society of Sports Nutrition

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone