Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár
Ön itt jár: > >

Cukorfóbia

Cukorfóbia

Napjaink táplálkozási trendjei közül, nem egy; téves eszméken alapul. Valamikor valahonnan elindult egy olyan irányzat is, ami azt hivatott hirdetni, hogy a cukor „rossz”, s ez mára odáig fokozódott, hogy „fehér halálként” emlegetik. Közben sokan fordulnak hozzánk is tanácsért: „A fehér cukor tényleg szükségtelen szervezetünk számára, teljesen ki kell iktatni az étrendből?” – Mostani cikkünkben, ennek próbálunk utána járni!

Néhány érdekesség…

A köznyelvi értelemben vett fehér cukrot a cukorrépa levéből nyerik, felfedezését a 4-7. századra teszik. (Magyarországon az első feljegyzés a cukorról, jóval későbbről, Zsigmond király udvarából, a XV. század elejéről származik.)Az 1900-as évekig luxuscikknek számított Európában: míg a 14. században20–25 g/fő, a 17. században már 222–286 g/fő, 1800-ban pedig 1–1,2 kg/fő volt az éves átlagos cukor-fogyasztás– ennyit manapság egy pár nap (hét) alatt megeszünk/iszunk!A nyers cukorrépa cukortartalma 18%, míg a finomítotté 95% - a szervezet ezt a töménységet nem tudja mind megemészteni, így a fölösleg megerjed, és a májat terheli.

A tények

Nem árt tisztában lennünk a túlzott cukorfogyasztás lehetséges következményeivel! Ezek ismeretében máris könnyebben megértjük a mai világ cukor-ellenes hozzáállását. Ne feledkezzünk meg azonban arról, hogy a mértékletesség megtartása esetén,szó sincs ilyen drasztikus „mellékhatásokról”!

Növeli a fogszuvasodás, savasodás, fekély, elhízás, diabétesz, B vitaminhiány (a cukor feldolgozásához szükséges; elvonja azt a szervezettől), rák, csontritkulás, szív- és epehólyag-betegségek, valamint a köszvény kialakulásának kockázatát.Tudományos kutatások szerint minden századik halálesetet a mértéktelen cukorbevitel okoz.

Túl nagy mennyiségű fogyasztása esetén, a cukor zsírrá alakul a szervezetben, ami elhízáshoz vezethet. Az USA-ban, a felnőttek kb. 65%-a (!), míg a gyerekek 33%-a elhízott (Magyarországon 2015-ben szintén a felnőtt lakosság 2/3-a túlsúlyos, míg 1988-ban csupán 16% volt ez az arány!).

A szervezetünkbe kerülve…

A fehér cukor az egyszerű szénhidrátok közé tartozik, gyorsan bejut a vérbe; ezáltal hirtelen megnöveli annak glükóz szintjét. A felesleges glükózt a hasnyálmirigyből kiválasztódó inzulin lebontja, így – gyakran a normál érték alá- csökken a vércukorszint, s rövid idő alatt visszatér az éhség.

Mikor és mennyit?

Sporttáplálkozási szempontból (is) szervezetünknek mindenképp szüksége van a cukorra is. Főleg azokra az étezésekre gondolok, amelyek közvetlen az edzést követik; a katabolikus folyamatok megelőzéséhez fontos némi cukor is! Mivel azonnal a véráramba jut, energiával látja el az agysejteket, az izom- és zsírszöveteket, és a máj glikogénraktárait (amit szervezetünk alacsony vércukorszint esetén - például sportolás után-, képes újra energiaként hasznosítani).  Az ideális napi mennyiség maximum 6 – 25 g, férfiaknál pedig a felső határ kb. 37 g (csak viszonyításképpen; 1 kockacukor nagyjából 2,5 -3 g).

 

Hiánya:

Zavart okozhat az agy (számára az egyetlen energiaforrás a cukor!), az izmok, és a belső szervekért felelős idegrendszer működésében.

Alacsonyabbállóképességet, szellemi és fizikai teljesítőképességet eredményez (például egy hosszútávfutónál ez rendkívül fontos szempont).

Negatív befolyással van hangulatunkra, közérzetünkre.

Csökken bizonyos ásványi anyagok hasznosulása (a tejben található kalcium például a tejcukor hatására épül be a csontokba).

Fajtái:

Répacukor; fehér cukor; asztali cukor; finomított cukor, megjelenési formái: kristálycukor, kockacukor, porcukor.

Barna cukor: szintén a cukorrépa levéből nyerik, melasz hozzáadásával.

Nádcukor vagy nyerscukor: a cukornád eredeti melasztartalmát megőrző; finomítatlan termék.

Szőlőcukor vagy krumplicukor: a burgonyában lévő keményítő lebontásával állítják elő, nyomás alatt történő főzéssel (energiaszeletekben is alkalmazzák, ill. külön táplálék-kiegészítőként is kapható).

Gyümölcscukor vagy fruktóz: a legédesebb cukorféleség, gyümölcsökben, mézben található.

Kókuszvirág cukor: ezt a magas ásványi anyag tartalmú alternatív édesítőt a kókuszpálma virágjából nyerik, glikémás
indexe alacsony, ezért lassabban szívódik fel, ám a kereskedelmi forgalomban kapható termékek nagy arányban (70-90%), répacukrot is tartalmaznak.

A cukor fogyasztása kapcsán is mondhatnánk, „nincs új a Nap alatt”: a mértékletesség elvét be kell tartani! Személyes véleményem szerint, az ajánlott napi mennyiségen felül, hetente 1-1 sütemény belefér, a kora délutáni órákban – amikor a szervezet inzulinérzékenysége megengedi! Ám azt is megértem, hogy egyesek szinte „függőjévé” válnak, ezért inkább kerülik; ki-ki figyelje meg, rá hogyan hat!

 

Forrás: Trec Nutrition Magyarország

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone