Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Céltudatos testépítés

Céltudatos testépítés

Ha a legintenzívebb fejlődésre, nagy és formás izmokra vágysz, és szeretnéd maximálisan kihasználni genetikai adottságaidat, kerüld el az alábbi tíz tévhitet, és fogadd meg a tanácsaimat. Hidd el a hatás nem marad el!

Thomas A. Seward

A józan gondolkodás az edzőteremben egyáltalán nem gyakori. Sőt. Talán ez a egyik legkevésbé jellemző dolog egy edzőteremben,pedig a legtöbb testépítő számára ez a siker kulcsa. A következő írás a fejlődést leginkább akadályozó tévhiteket veszi sorra és oszlatja el.

1.Tévhit: Ismerem magam.

Hát persze, hogy ismered magad. De azzal is tisztában vagy, hogy teljesen egyedi vagy, és a tested is teljesen egyedi módon reagál gyakorlatokra. Seregnyi tényező formált téged olyanná, amilyen vagy. Valószínűleg nincs olyan karcsú derekad vagy széles vállad, mint Lee Haney-nak, de azzal kell gazdálkodnod amid van. Mégis sokat tehetsz a fejlődésedért. Alaposan figyeld meg, hogyan reagál a tested a gyakorlatokra, és ne foglalkozz azzal, hogy másokat milyen fizikai adottságokkal ajándékozott meg a sors.

1.Tanács: Figyelj a testedre, tanulmányozd a reakcióit.

2.Tévhit: Nincs szükségem bemelegítésre.

De bizony van! A legtöbb testépítő akit módom volt edzés közben megfigyelni egyáltalán nem melegített be, vagy csak néhány gyakorlatot végzett márpedig egy két gyakorlat nem minősül bemelegítésnek. Ne sokkold tested nehéz gyakorlatokkal, ha még nem áll rá készen, és nem is tud profitálni belőle.  A bemelegítéssel ráadásul a súlyzós edzéseknél nem ritkán előforduló sérüléseket is megelőzheted.

2.Tanács: Edzés előtt mindig melegíts be!

3.Tévhit: Ha egy profi testépítő edzéstervét követem, úgy fogok kinézni, mint ő.

Hát persze hogy nem. Ha Kai Greene edzéstervét követed az első hét után könnyen a kórházban köthetsz ki, hogy aztán hónapokig lábadozz. Tisztázzuk a dolgot: A bajnokok sem kőkemény programokkal kezdték karrierjüket. Fokozatosan és rendszerint hosszú idő alatt jutottak el arra a szintre, hogy testük alkalmassá vált a szélsőségesen nagy erőkifejtésre. Egyáltalán nem biztos, hogy más testépítők edzésprogramja nálam is működik.  Sőt biztos hogy nem fog. Kísérletezz különböző gyakorlatokkal ,kombinációkkal, figyelj a testedre hogyan reagál és ezek tükrében dolgozd ki azt a programot amely tökéletesen illeszkedik az alkatodhoz. Más szóval: Tanulj másoktól, de az ellesett tudást a saját képességeidnek és adottságaidnak megfelelően alkalmazd.

3.Tanács: Ne vedd át ész nélkül mások edzéstervét, dolgozd ki a saját programodat.

4.Tévhit: Fájdalom nélkül nincs fejlődés.

Sajnos a fájdalom arra figyelmezteti a testet hogy valami nincs rendben. Az üzenet lényege: „ÁLLJ” mielőtt nagyobb baj történik. Testépítő vagy nem testromboló. Ha eléred a fájdalom küszöböt csökkentsd a terhelést. Mi a sérülés következménye? Az biztos hogy egy ideig nem edzhetsz. Ez pedig minden téren vissza fog téged vetni. Ha nem veszed figyelembe tested jelzéseit az akár krónikus problémákhoz is vezethet. Ezért fontos hogy mindig adj időt a testednek a gyógyulásra.

4.Tanács: Ne kínozd a fájdalomig izmaidat adj időt testednek a regenerálódáshoz.

5.Tévhit: Én bármit ehetek, nem ezen múlik a fejlődésem.

Talán az egyik legnagyobb hiba. Ha úgy gondolod, hogy egy hamburger egy adag sült krumpli és egy kólával biztosítani tudod a fehérje,szénhidrát és egyéb tápanyagszükségleteket nagyon nagyot tévedsz. Nagyon oda kell figyelned a táplálkozásra.

5.Tanács: Csak egészséges tápanyagban gazdag ételeket fogyassz.

6.Tévhit: A táplálékkiegészítők helyettesítik a hagyományos ételeket.

A táplálékkiegészítők egy nagyon fontos része az étrendednek, de nem helyettesítheted velük a hagyományos étkezést. Semmi sem helyettesíti a jól megtervezett étrendet és étkezést.

6.Tanács: Egy jól felépített étrend mellett használj minőségű táplálékkiegészítőket.

7.Tévhit: Minél feszültebb vagyok, annál keményebben edzek.

A kemény edzés valóban segít a stressz oldásában. De először is miért kell stresszelni? A stressz a tested és az egészséged egyik legalattomosabb ellensége. Selye János, a kiváló orvos és stressz  szakértő szerint a legtöbb betegség hátterében a stressz áll. Elég nyilvánvaló hogy a sresszkezelés képessége nélkül nem fogod tudni eredményesen építeni a tested. Ha napközben félelmek és aggodalmak gyötörnek és folyamatosan halmozódik benned a feszültség akkor estére garantáltan nem marad elég erőd edzeni.

7.Tanács: Győzd le a stresszt, mielőtt az győz le téged.

8.Tévhit: Szerintem az edzésprogramom úgy jó, ahogy van, nem szükséges rajta változtatnom.

Naná! Hiszen nincs szükséged további fejlődésre, és újabb inspirációkra sem az edzéshez igaz?  Ne érts félre. Nem arról van szó, hogy pár hetente le kellene cserélned a komplett edzéstervedet, tulajdonképpen a kedvenc gyakorlataidat mindig megtarthatod. A másik veszélye annak, ha sosem változtatsz a programodon, hogy egyszerűen unalmassá válik. Ugyanakkor a gyakorlatokat végezni, ugyanúgy hétről hétre nem éppen lelkesítő dolog. Lelkesedés nélkül pedig mechanikusan végzed az edzést. Az érdeklődés fenntartása nagyon fontos mivel az unalom nagy szerepet játszik a mentális és fizikai kiégésben és akár örökre ott hagyhatod a sportot.

8.Tanács: Törekedj a változatosságra!

9.Tévhit: Ha a kevés jó, a több még jobb.

Ez nem feltétlenül igaz. A túl sok sem jó. A túlzott erőkifejtéssel valójában nem éred el azt a pluszt, amit vársz tőle, viszont pazarlod az idődet és az energiádat. Íme, néhány olyan gyakorlat amit célszerű elkerülnöd:

Negatívok- a gyakorlat lényege hogy egy partner segít a súly felemelésében, amit aztán segítség nélkül engedsz vissza.

Maximális súly emelése- amikor egyszer emelsz fel egy minél nagyobb súlyt. Ismerek olyan testépítőket akik hetente végzik ezeket a gyakorlatokat.

Edzés kimerülésig- amikor célod az hogy az edzés mindent kivegyen belőle. A kimerülés akár korházhoz is vezethet! Ha edzésen a végkimerültségig hajtod magad az azt jelenti hogy következő edzésen valószinűleg pocsékul tudsz majd teljesíteni.

9.Tanács: Törekedj változatosságra.

10.Tévhit: Vedd figyelembe a korodat!

A tudomány még nem találta meg a módját annak hogyan lehetne megállítani a biológiai órát, amely mindannyiunkban ott ketyeg. Az hogy a kor mikor válik fontos tényezővé, alkatkérdés, de a kor előrehaladtával szinte mindenkinél szükség van bizonyos edzésterv módosításra. Ugorjunk kicsit vissza az első tanácsomra: ha figyelsz a testedre érezni fogod hogy mikor kell változtatnod. Támaszkodj az évek során megszerzett bölcsességre és ismerd fel, mikor és hogyan kell változtatnod edzésprogramodon.

10.Tanács: Vedd figyelembe a korodat!

 

Hát ennyi volt. Ha a fenti tanácsokat megfogadod időt és energiát takaríthatsz meg. Használd a józan eszed és a siker nem marad el.

Thomas A. Seward , Ph.D.

 

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek
Notino.hu

 

 

 

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone