Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

Az izom és a tej

Az izom és a tej

"Tejet a kisbabáknak, ne a testépítőknek" - Arnold Schwarzenegger

 A folyamatosan fejlődő táplálkozástudomány háza táján a különböző elméletek jönnek-mennek. Újabb és újabb ötletek látnak napvilágot, de csak kevés éri meg, hogy elfogadott ténnyé nője ki magát a testépítés világában.

Bizonyára már ismered ezeket a klasszikus témákat:

  • Az alacsony szénhidráttartalmú diéta előnyei.
  • Az Omega-3 halolaj egészségügyi előnyei.
  • Miért kell zöldséget fogyasztani napi rendszerességgel

Ezekkel ellentétben, még mindig eldöntetlen kérdés, hogy a tej valami mennyei izom-építő manna, (mint ahogy sokak állítják) vagy igazából inkább gátolja a fizikummal és teljesítménnyel kapcsolatos célok elérését.

A Címkén Túl

Nos, mi is az a tej? Alapvetően laktóz, egy diszacharid, ami egyszerű cukrokból, glükózból és galaktózból áll. Ja, és amúgy az sem meglepő, hogy a jó fizikumról álmodó srácok kezdetben szerelembe esnek a tejjel, kedvesnek tűnő fehérje és zsírtartalma miatt. Egy pohár tej tartalmazza mind a 8 esszenciális aminosavat, amik a növekedéshez, illetve regenerációhoz nélkülözhetetlenek. Nemrégiben volt egy igencsak nagy felhördülést okozó kijelentés, mikor is egy tanulmány azt mutatta ki, hogy a csokis tej hasznosabb edzés után, mint a protein por. Erre még később visszatérünk, hiszen ez messze távol áll az igazságtól. De így legalább nyilvánvaló, hogy egy-két keményen-edző testépítő miért van belezúgva a tejbe. Ha megnézed a tej zsírtartalmát, láthatod hogy benne-levő zsír kétharmada telített, amely kimutatottan hasznos lehet hormonnövekedés szempontjából. Szóval itt ez az ital, amiben sok a fehérje, és amitől nagyobb és szárazabb leszek, hát engem megvettek! Na de ne ilyen gyorsan...

 

A te tested és a tej

Amikor el kell dönteni, hogy a tej vajon részét képezheti-e egy szálkásító diétának, a legtöbb edző vagy táplálkozási szakértő a doboz oldalán szereplő összetevőkre fog rápillantani először. A tipikus sovány tej esetében azt fogjuk látni, hogy egy pohár tej (kb. 2,37 deciliter) 12 gramm szénhidrátot, 0 gramm zsírt, és 8 gramm fehérjét tartalmaz. A „Hát hogyha belefér az étrendedbe" egy igen gyakran használt mondat a különböző fórumokon, azt sugallva, hogy tök mindegy mik a tápanyag források. A népszerű nézet az, hogy csak ki kell számolnod, hogy mennyi szénhidrátot vihetsz be egy nap, és hogy ne lépd túl ezt a mennyiséget a kajáddal. Ebben az esetben javasolt lenne a tej fogyasztása, hiszen egy pohár csak 12 gramm szénhidrátot tartalmaz. Ez a tökéletes példája annak, mikor nem látjuk a fától az erdőt. A legfontosabb dolog a tej és a diétázás kapcsolatában, a laktóz intolerancia. Az a bizonyos „Nem vagyok túl jól mióta megettem azt" érzés. Puffadás, rossz közérzet, és egyszer csak azt veszed észre, hogy hopp, nincs minden rendben odalent. Már megvitattuk, hogy a laktóz az elsődleges szénhidrátforrás a tejben. Ezt minden csecsemő képes megemészteni, de ahogy öregszünk, a laktáz enzim jelenléte folyamatosan csökken a szervezetben, így válik egyre nehezebben emészthetővé a laktóz.

 

Csekkold le, hogy neked is problémát okoz-e a tej megemésztése.

 

  • Igyál meg egy doboz tejet, és jegyzeteld le, hogy érzed magad.
  • Egy nappal később egyél egy kis sajtot és joghurtot, és megint csak jegyzeteld le, hogy érzed magad

 

Észleltél valami különbséget? Ez nem rossz nap-jó nap kérdése, mint ahogyan sokan állítják, inkább a különböző erjedési/érési folyamatok kérdése. A tej esetében akár rosszullétet is tapasztalhatsz, a másik két tejtermékben viszont aligha: az erjedési illetve érési folyamatok a sajtban és a joghurtban segítenek lebontani a laktózt, de sok szerencsét az erjedt tejhez. Kevesen isszák. Nem akarok nagyon belemélyedni a szerves kémiába, de az élelmiszer törvények kimondják, hogy a tej pasztőrözött kell legyen, a biztonság érdekében. Az Egyesült Államokban például számos államban illegális a „nyers" tej árusítása. A hőkezelés ami a pasztőrözéssel jár, denaturálja a tejben lévő fehérjét. Ezt akármelyik szakértő tanúsítani fogja. Emlékszel a fentebb említett tanulmányra, ami azt állítja, hogy a tej jobb az edzés utáni szakaszban, mint a protein por? Marhaság! Tudjuk, hogy a tejsavó a tejből származik, de a tej előállítása és a tejsavó feldolgozása két teljesen különböző dolog. Képzeld el, hogy diétázol, és keményen edzel, hogy szép száraz formát érj el. Van értelme valami olyasmit rakni az étrendedbe, ami felpuffaszt, lever, és ad egy szép kis pofont a tápcsatornádnak, tovább rontva a fejlődésedet, az izomromboló, zsírtároló kortizol hormon megemelésével? Nekem nem igazán tetszik az ötlet.

Az egyetlen opció, az organikus, természetes, jól táplált tehéntej. A klienseim esetében ez a megoldás jóval probléma-mentesebb mint akármelyik másik megoldás. A tej ezen változata nagyobb mennyiségben tartalmaz Omega-3-at és Konjugált Linolsavakat, és mentes mindenféle hormontól, amik az átlagos tehéntejbe belekerülnek. Szóval, ha mindenképpen részét kell képezze a tej az étrendednek, ez az egyetlen opció amit javaslok.

Írta: Nick Mitchell

Forrás: bodybuilding.com

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone