Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

A zsírégetőkkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalók

A zsírégetőkkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalók

 

A zsírégetéshez a korlátozott étrenden túl, a megfelelő táplálék kiegészítőkre is szükség van. A titok a lassú, folyamatos fogyásban rejlik. Manapság rendkívül széles a paletta a zsírégetők piacán– az egyetlen hatóanyagot tartalmazó készítményektől, az összetett formulákig. Léteznek olyan fajták, melyek biztonságos összetételét tudományos vizsgálatokkal támasztották alá, de akadnak olyanok is, melyek használata kockázatos az egészségre nézve. Ebben a cikkben a zsírégetés folyamatával szeretnélek megismertetni Titeket és azokkal a termékekkel, amiket biztonsággal használhattok a hatékony zsírégetéshez.

A zsírégetésről röviden

Mielőtt a megfelelő zsírégető szer kiválasztásán gondolkodnánk, érdemes a tápanyagokkal kapcsolatos alapelvekkel – mint a zsírégetés folyamatának alapjaival- megismerkedni.

A legtöbb szakember alacsony szénhidrát-, és magas fehérjetartalmú étrendet javasol. Ez észszerűnek tűnik, hiszen a diéta első komponense fokozza a hasnyálmirigy inzulin- elválasztását.

Alacsony koncentrációja segíti a tápanyagok gyorsabb elszállítását az izmokba, és csökkenti a felhalmozódott energia zsírként való elraktározódását. Következésképpen a kis szénhidráttartalmú diéták segítik megőrizni az alakod, és a fokozott fehérje-bevitel megvéd a katabolizmus folyamata ellen, valamint segíti a jóllakottság érzésének kialakulását étkezéseid során, a kevés szénhidrát ellenére.  Léteznek olyan étrendek is, melyekben szinte teljesen nélkülözik a szénhidrát-fogyasztást. Ide tartoznak a fehérje-zsír alapú diéták, úgy, mint az Atkins, a Dr. Lutz, az Ellis vagy a Kwaskniewski nevéhez fűződő étkezési modellek. A huzamosabb ideig alacsony szinten tartott inzulin-kibocsátás eredményeként, ellentétes (antagonisztikus) hormon; glukagon szabadul fel.

Ez nem csak a vércukorszintet emeli meg, lebontva a májban található glikogént, de a zsírbontás folyamatára is pozitív hatással van, amit azonnal elmagyarázok. Nem ok nélkül mondják, hogy a fogyás sikeressége 70%-ban az étkezésen és csak 30%-ban a mozgáson múlik.  Nehéz kockás hasat elérni – hiába végzünk reggeltől estig has gyakorlatokat-, ha továbbra is fehér kenyéren, cukron, gyümölcsleveken és sült krumplin élünk.

A magas szénhidrát-tartalmú étrend, főleg, ha gazdag egyszerű szénhidrátokban – úgy, mint a répacukor (étkezési cukor), laktóz (tejcukor), glükóz és fruktóz (gyümölcscukor)-, hozzájárul a testzsír raktározásához. A trigliceridek, melyek a zsírszövetekben raktározódnak, az emberi szervezet fő energiatartalékai. A zsírsejtek feladata a triacylglycerolok folyamatos előállítása, raktározása és szállítása, így tehát az étkezésnek kulcsszerepe van ebben. Olyan ételeket kell előnyben részesítenünk, amelyekből lassan szabadul fel energia, annak érdekében, hogy ne induljon be a testünkben a zsírraktározási folyamat.

Az ilyen fajta ételek lebontása közben szabályozott a hormon szenzitív lipáz enzim aktiválódása. Leegyszerűsítve az egész zsírégetési folyamat néhány belső változásként definiálható.

 Az adrenalin, a mellékvesevelőből felszabaduló noradrenalin, a hasnyálmirigyből kiválasztódó glukagon és az agyalapi mirigy által termelt adrenokortikotrop hormonok hatására a zsírsejtekben aktiválódik a hormonszenzitív lipáz enzim. Ezek a hormonok a zsírsejtekben működésbe hozzák az adenil-ciklázt, az úgynevezett 7 TM (transzmembrán) receptorok által. A ciklikus adenozin-monofoszfát (cAMP) növekedésével serkenti a protein kináz A nevű molekulát, ami a fotofoszforilálás által aktiválja a lipázt. Így az adrenalin és a noradrenalin hormonok, a glukagon és az adrenokortikotrop beindítják a zsírlebontást, mialatt az inzulin meggátolja azt. Most már talán világos, hogy azok a szakemberek, akik tisztában vannak a zsírégetés folyamatával a zsírsejtekben, miért hangsúlyozzák az inzulin termelődésének minimalizálását. A felszabaduló zsírsavak nem oldódnak fel a vérplazmában, ennek következtében az albuminhoz kapcsolódnak, ami szállítóként viselkedik. Ezáltal a szabad zsírsavak a szövetek számára elérhető energiaforrássá válnak.  Ám ahhoz, hogy elláthassák energiaszolgáltató feladatukat, az szükséges, hogy a mitokondriumban az úgynevezett béta-oxidáció folyamata során lebomoljanak.

Lipotróp vagy termogenikus zsírégetők – Mi a különbség?

A zsírégetők, ahogy a nevük is jelzi, csökkenti a test zsírraktározását. Ugyanakkor, ahogy az előző részben leírtakból következik; ha nem követed a kalóriaszegény étrendet, a zsírégetők egyáltalán nem fognak segíteni. Esetleg felgyorsíthatják az anyagcserét, ami lehetővé teszi, hogy a zabkását büntetlenül fogyaszd a kedvenc kiegészítőiddel, de egy ilyen étrend mellett nem tudod lebontani a zsírraktáraidat. A zsírégetőket két nagy csoportba oszthatjuk, lipotróp és termogenikus anyagok.  De mit jelentenek ezek a kifejezések?

A lipolízis a zsírsejtek lebomlásának folyamata. A fent említett mellékvese-hormonoknak köszönhetően, a zsírsejtek membránjában található receptorok arra serkentik azokat, hogy intenzív energia-átalakítást (energia- transzformációt) végezzenek a testben. Ez, a zsír elégetéséhez és energia-felszabaduláshoz vezet, ami szükséges az élethez, és hőenergiát termel, ami segít a testet állandó hőmérsékleten tartani.

A termogeneziskifejezésaz összes olyan anyagcsere-folyamathoz kapcsolható, ami segíti a testhő változatlan szinten tartását. Röviden; a termogenezis a magas energia-tartalmú anyagok elégetésének mellékhatása, gondoskodik a test fűtéséről és annak állandó, -és néha kicsit megemelkedett- hőmérsékleten tartásáról. Ez a hőenergia akkor keletkezik, amikor az elfogyasztott ételeket -vagy kalória-hiányos állapotban a zsírraktárakat-, a szervezet lebontja. Függetlenül az elfogyasztott kalória mennyiségétől, a termogenikus zsírégetők elősegítik a zsíranyagcsere folyamat változásait – a zsír kioldódását a zsírsejtekből és elégetését a felszabaduló hőenergia által. Ezért, hiába viszünk be a szükségesnél több kalóriát, nem fog változni a súlyunk. A termogenezist számos olyan anyag szabályozza, ami felelős a zsírraktárak lebontásáért is.A legtöbb ilyen hormon-típusú vegyületnek ciklikus adenozin-monofoszfátra (cAMP) van szüksége. Ezt érdemes az emlékezetünkbe vésni, mert a magas cAMP szint gyors és tartós zsírszövet-vesztést eredményez. Ez azt jelenti, hogy a termogenezist támogató táplálék-kiegészítőkhöz szintén szükség lesz cAMP szintet növelő, norepinefrin-stimuláns anyagokra.

A következőkben összehasonlítjuk a 10 legjobb, és a 10 legrosszabb zsírégető alapanyagot, összetevőt.

A TOP 10

Az ebbe a csoportba tartozó hatóanyagok magas minőségűek, használatuk biztonságos, és megfelelnek az egészségügyi és biztonsági előírásoknak. A természet nyújtja a legtöbb, fogyást elősegítő anyagot.  A fűszerek, amiket használunk, és néhány ital is tartalmaz bizonyos mennyiségű hatóanyagot, ami segíti a test lepucolását. Nézz körbe és fedezd fel, mennyit fogyasztasz közülük nap, mint nap!

Koffein A koffein egy purin vázas alkaloid, az úgynevezett metilxantin-származékok csoportjába tartozik.  Természetes állapotában megtalálható bizonyos növényekben, úgy, mint az arab kávécserje, a tea, a guarana és a maté, mérgező a rovarok számára, ezért egy fajta növényvédőként (rovarölőként) viselkedik. Sajátos illata és íze a növényevő állatokat is elriasztja. A koffein, az emberi szervezetben blokkolja az adenozinspecifikus receptorokat, így tartja fenn az éber állapotot és segíti a fokozott aktivitást. Gyorsítja      az oxigén-anyagcserét, növeli a fizikai munkavégző képességet (erő-állóképességet), és gyorsítja az edzés utáni regenerációt.A sportkiegészítők körében a koffeint az idegrendszer stimulálására használják. Termogenikus hatást fejt ki, és más anyagokkal kombinálva (mint például a kávébabban, a kakaóbabban, a tealevelekben és a yerba matéban található polifenolok), igen hatékony szer a testzsír csökkentés területén.Érdekes módon, a koffein hatékonyabban serkenti a fáradt, mint a pihent izmokat.

Kis és közepes mennyiségben fogyasztva javítja a gondolkodási folyamatokat, a koncentrálóképességet és az észlelést. Számos stimuláns összetevői közt szerepel, mint például a creatine stack-ek, a nitrogén-oxid fokozók, és zsírégető italokhoz is használják. A koffein önmagában is kapható táplálék-kiegészítő formájában.

KapszaicinA kapszaicin egy olyan szerves vegyület, melya chili paprikában található, fájdalomcsillapító hatással bír, és termogenikus tulajdonságát azáltal fejti ki, hogy fokozza a mellékvesevelő által termelt epinefrin (adrenalin) és norepinefrin (noradrenalin) hormonok felszabadulását. Segíti az anyagcsere fokozását és a zsírégetést. A kapszaicin együttes alkalmazása kazein-tartalmú termékekkel nem javasolt, hiszen lelassítják az előbb említett folyamatokat és gyomorfájdalmat okozhatnak. Táplálék-kiegészítőkben koffeinnel, zöld teából származó polifenolokkal együtt használják, testzsír-csökkentő és súlytartó programokban alkalmazzák. Olyan esetekben is hasznos szedése, amikor átlagos fizikai aktivitás mellett kívánunk súly-csökkenést elérni.

 

Málna ketonok – Ezek a fenolok csoportjába tartozó anyagok - melyek elősegítik a lipolízis folyamatát-, a málnában fordulnak elő, ez adja sajátos ízüket és aromájukat. Csökkenti a zsír-felhalmozódás kockázatát magas kalória-tartalmú étrend mellett, szabályozza a vérzsírszintet és csökkenti az LDL koleszterin-hányados értékét. Koffeinnel, zöld teával és egyéb termogenikus anyagokkal ötvözve, támogatja a szervezetben lezajló zsírégető folyamatokat.

 L-Carnitine - A karnitin egy vitaminszerű anyag, melyet a szervezet a lizin és metionin nevű aminosavakból állít elő, és megtalálható állati eredetű ételekben.  Az izomszövetek (a szívizmot is beleértve) és az idegszövetek alkotóeleme. Részt vesz a zsíranyagcserében és befolyásolja a hosszú láncolatú zsírsavak szállítását a sejt mitokondriumba, lehetővé téve azok lebomlását, melyből energia szabadul fel. Erős antioxidáns, növeli az aerob állóképességet, és felgyorsítja az intenzív edzések utáni regenerációt. Fogyasztása ajánlott állóképességi atléták számára. Az L-Carnitine megtalálható önállóan, ill. más hatóanyagokkal kombinálva is a sportkiegészítők piacán, energetizáló, karcsúsító és állóképesség-növelő termékek formájában.

 

Zöld tea kivonatPolifenolokat; azon belül is katekineket tartalmaz (úgy, mint az EGCG, azaz epigallokatekin-gallát),kimutatott magas antioxidáns kapacitása (védelmező képesség az oxidatív stressz hatásokkal szemben) és alig kisebb lipotróp hatása. Befolyásolja a tesztoszteron dihidro-tesztoszteronná (DHT) alakulását, ami a férfiaknál a fejtetői kopaszodást okozza, és prosztata megnagyobbodáshoz vezethet. A kínai tea elérhető önálló kiegészítőként is, fogyasztószerekben, és antioxidáns hatású táplálék kiegészítők formájában: a vitaminoktól elkezdve, vitamin és ásványi anyag komplexeken, zsírégetőkön,kreatin stack-eken keresztül, egészen olyan hatóanyag-kombinációkig, amik a hormonszintet szabályozzák.

 

 

CLAA telítetlen omega 6 zsír egyik formája, a linolsav több izomerének összefoglaló neve. Legfőbb természetes forrásai állati eredetű élelmiszerek (marhahús és magas-zsírtartalmú tejtermékek). Közismert anti-diabetikus, rákellenes, gyulladáscsökkentő hatása. Felgyorsítja az anyagcsere sebességét, csökkenti az emésztő-enzimek aktivitását, fogyókúrában használatos. A CLA tartalmú készítmények (önálló szupplementumként is kapható) szedése egészen eltérő fizikai aktivitású egyéneknek is ajánlott (az állóképességi sportolóktól az alacsony fizikai aktivitásúakig) a testzsír csökkentése és a testsúly harmonizálása érdekében.

 

 

Gyömbér gyökér kivonat –Évszázadokkal ezelőtt emésztési problémák kezelésére kezdték használni, ill. fertőzések elleni gyógyszerként. Aktív hatóanyagai -elsősorban a gingerol- erőteljes antioxidánsok, általános termogenikus és helyi gyulladáscsökkentő hatással bírnak. Szerkezete hasonló a kapszaicin vagy a piperin molekuláihoz, melyek a csili paprika és a fekete bors csípősségért felelősek. Ezen kívül a gingerol legfontosabb tulajdonsága, hogy serkenti az energiatermelődést, és csökkenti az éhségérzetet, ami nagy segítség lehet szigorú diéta idején.

 

Zöld kávé kivonat – Fontospolifenolokban gazdag. A nyers (pörköletlen) zöld kávébab értéke a zöld teáéhoz és a szőlőmagéhoz hasonlatos. Felerősíti a zsírégetési folyamatokat és gátolja a zsírraktározást.Fő hatóanyaga a klorogénsav (ACG); egy olyan antioxidáns, ami elősegíti a cukor felszívódását az emésztőrendszerből, segíti a testzsír-százalék csökkentését, a testkompozíció és a teljes sziluett javulását. Számtalan fogyasztószer alkotóeleme, de megtalálható több, az általános egészség fenntartását, fejlesztését támogató készítményben is.

 

 

Szinefrin –A szinefrin természetes formájában, a keserűnarancsból ipari mennyiségben kinyerhető. Alkalmazása széleskörűen elterjedt a fogyási folyamatok elősegítésére, atléták, aktív, ill. ülő életmódot folytatók körében is. A gyümölcs octopamine-t és szinefrint is tartalmaz, melyeket a zöld teában lévő koffeinnel és polifenolokkal kombinálva, a zsírbontás jelentősen befolyásolható, azáltal, hogy a zsírsejteket a zsírsavak kibocsátására készteti, és segíti azok elégetését a mitokondriumban a megnövelt energiafelhasználás által. Népszerűsége főleg azóta nőtt meg, hogy a szinefrinelődjének számító efedrint, a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA) tiltólistára helyezte.A szinefrint tartalmazó készítmények szedése magas vérnyomásban szenvedők számára nem javasolt. Karcsúsító és alakformáló programok során alkalmazzák sport szupplementumokban, termogenikus zsírégetők, kreatin stack-ek, nitrogén-oxid fokozók hatóanyagaként.

 

Fahéj kéreg kivonatAszabadalmaztatott termék afahéj vizes kivonatát tartalmazza, mely pozitív hatással van az inzulin anyagcserére (oly módon, hogy csökkenti a vércukorszintet és a glükóz-toleranciát), és segíti a tápanyagok (aminosavak, glükóz, kreatin) elszállítását az izomsejtekbe. Ugyanakkor a fahéj a vérzsír-értékeket is javítja, azáltal, hogy támogatja a koleszterin különböző fajtáinak egyensúlyát a vérben. Termogenikus hatású, és megtalálható fogyasztó étrendek kiegészítéseként javasolt kreatin stack-ek, nitrogén-oxid fokozók összetevői közt.

 

Forrás: Trec Nutrition Magyarország

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone