Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

A sportoló nem gép!

A sportoló nem gép!

Ha azt hiszed, hogy az edzőteremben töltött több idővel jobb eredményeket érsz el, akkor gondold át újra. A túl sok edzés gyorsan túledzettséghez vezethet, ami az edzés és az izmok helyreállítódása közötti egyensúly felborulását jelenti.  Ismerd meg hogyan és azt, miként tudod megelőzni!

Ha azt hiszed, hogy az edzőteremben töltött több idővel jobb eredmények érsz el, akkor gondold át újra. A túl sok edzés gyorsan túledzettséghez vezethet, ami az edzés és az izmok helyreállítódása közötti egyensúly felborulását jelenti.  Elég gyakori, hogy az emberek még keményebben akarnak edzeni azért, hogy elérjék a fitness céljaikat. De legyél biztos abban, hogy jól csinálod. Például nehezebb súlyt emelve, vagy 15 perc hozzáadásával a kardio edzéshez, rendben van addig, amíg egyensúlyban az extra munka a pihenéssel. Hallgass a testedre.

A túledzettség egyik gyakori jele a motiváció hiánya. Ahelyett, hogy várakozással néznél az edzésed elébe, már azt is nehéznek találod, hogy lemenj az edzőterembe.

Más jelek lehetnek:

  • Fáradság
  • Izomfájdalom
  • Merevség
  • Ingerlékenység
  • Alvási zavarok
  • Depresszió
  • Csökkent teljesítmény az aerobic- és erő-edzés
  • Sérülés

Ha túledzett vagy, akkor a legjobb, ha tartasz egy kis szünetet. A legmohóbb testépítők félnek attól, hogy kihagyjanak pár napot, mert azt gondolják, hogy a teljesítményük csökken, és vagy súlyt szednek fel, vagy pedig izmot veszítenek. De a súlyok minden nap való emelgetésétől nem leszel erősebb.  Ez azért van, mert az erőedzéseknél az edzés során az izmaidban tulajdonképpen mikroszakadások keletkeznek, és 48-72 órára van szükség a megjavításukhoz, meggyógyulásukhoz és az izmok növekedéséhez.

A Túledzettség Megelőzése

Mindig próbáld meg az edzésedet élvezhető szinten tartani. Amikor élvezed a gyakorlatokat, akkor következetes vagy és ennek meg lesznek az eredményei. Ne siettesd az eredményeket. Ha évekig tartott a súlyod felszedése, akkor ne várd, hogy hónapok alatt elveszíted. Ha keményebben dolgozol az edzőteremben, az csak kiégéshez és sérüléshez vezet. A súlyvesztés vagy tömegnövelés meg fog történni időben, aminek a hosszúsága mindenkinél változó. Élvezd azt amit csinálsz. Legyen változatos a kardio edzésed is. Legyen egyensúly az erőedzés és a szobabiciklivel, vagy futópaddal végzett kardio között.

Csökkentsd a súlyzós edzés volumenét. Rövidítsd le az edzőteremben eltöltött időt. Ez nem jelenti azt, hogy nem változtatgathatod az intenzitást, amíg ott vagy. Tedd változatossá úgy, hogy több ismétlést végzel az egyik héten, csökkented a súlyt a másik héten, kevesebbet pihensz a következő héten, így soha nem lesz ugyanolyan. Ezzel a módszerrel, nem kell növelni az edzés idejét vagy hosszát. Akárhogyan is változtatod az intenzitást, figyelj arra, hogy egyensúlyban legyen a megfelelő mennyiségű pihenéssel.

NE FÉLJ A PIHENÉSTÓÕL. A pihenés teszi lehetővé a tested számára, hogy gyógyítsa önmagát és felépüljön. Az edzésed helyes felosztása létfontosságú. Ne próbálj meg mindent megcsinálni egy nap alatt, oszd fel az edzésedet úgy, hogy az a legmegfelelőbb számodra.  

Az egy gyakori tévedés, hogy minél fittebb vagy, annál kevesebb pihenésre van szükséged. Valójában, ahogyan az edzésed egyre komolyabbá válik, annál hosszabb időre lehet szükséged a regenerálódáshoz. Vagyis az egyensúlyt ennek megfelelően állítsd be. A pihenés megfelelő tápanyagbevitellel és legalább 8 óra alvással kombinálva nélkülözhetetlen vezérfonal a regenerálódáshoz. A terápiák, mint a masszázs, stb, gyorsíthatják a regenerálódást.  

A túledzettség jeleinek felismerés nagyon fontos. Semmi sem jelentéktelen, nem szabad legyinteni rá, különösen a depresszióra, amit megfelelő időben jól lehet kezelni.  90%-a annak, amit elérhetsz, az agyadon múlik. Vagyis ne félj attól, hogy lepihenj egy ideig, majd újra nekiállj az edzéseknek.

 

Hivatkozások

  1. Berardi, J.(2004). Testosterone, Environment and Lifestyle. Bodybuilding.com. [online]
  2. Hamalainen, E et al.(1984), J Steroid Biochem 20 (1): 459-464

 

Írta: David Robson

Forrás: bodybuilding.com

 

 

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone