Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

A hideg és a formába hozás

A hideg és a formába hozás
 

Sokszor teszik fel az emberek a kérdést, hogy hideg időben nehezebb-e formába hoznunk magunkat. Én úgy gondolom, hogy igen. Van elég sok kutatás, ami arra utal, hogy a test másképp reagál ugyanarra a programra a hidegebb és sötétebb télen, mint a melegebb és világosabb nyáron.

Először is, a hőmérséklet, amelyben edzel, hatással van a zsírból származó kalóriákra, amelyeket elégetsz. Némi bizonyíték erre megtalálható például a Medicine and Science in Sports and Exercise folyóiratban közölt kísérletben, amely során 9 férfi alany tekert 90 percig különféle hőmérsékleteken:

 

 

 

 

-10 fokban
0 fokban
10 fokban
20 fokban

Az elégetett zsír-kalóriák száma csökkent a két leghidegebb hőmérsékleten (10 fokon 0.15 g/perc) a 10 fokos (0.35 g/perc) és a 20 fokos kísérlethez képest (0.4 g zsír/perc). Egy korábbi, az amerikai Kent State egyetemen elvégzett tanulmány azt is kimutatta, hogy hideg időben több protein bomlik le edzés alatt. Persze nem egyetlen tanulmány foglalkozott ezzel a kérdéssel és az eredmények nem egyértelműek. Valójában a hidegben végzett szubmaximális edzés hatására a zsír metabolizmust változatlannak, fokozottabbnak és lelassultnak is találták.

Egyes kísérletekben a teljes testet edzés előtti lehűtésnek tették ki, így csökkent a maghőmérséklet és ez didergés reakciót vált ki. Ez magyarázat lehet arra, hogy a hideg miért is növelheti az elégetett zsír-kalóriákat. Ebben a tanulmányban az edzés során bekövetkező maghőmérséklet emelkedés megállította a didergést. Ezért gondolom úgy, hogy ez inkább vonatkozik az olyanokra, mint te meg én, akik rendszeresen edzenek.

A bőr hőmérséklete befolyásolja a növekedés hormon szintet is. Tulajdonképpen egy szimpla forró fürdő 25 percig (38-39 Celsius fokos) már több, mint tízszeresére emeli a GH szintet. A GH egyszeri megugrása növeli a zsírból elégetett kalóriák számát és az anyagcsere sebességét is. Nem véletlen, hogy a GH terápia gyakran eredményez zsírtömeg csökkenést (de nem, ez nem jelenti azt, hogy kádban ücsörögve le tudsz fogyni!)

 

 

 

 

Hibernáció
A hibernáló állatok (amelyek alszanak télen) a nagy szunyókálás előtt zsírt szednek fel. Egyik elindítója ennek az, hogy növekszik a zsírtároló enzimek aktivitása, például a lipoprotein-lipázé (LPL). Ami érdekes, hogy ennek a szintje az emberekben is változik az évszakok szerint. A colorado-i egyetem kutatói egy 12 nőből és 6 férfiból álló csoporton végeztek vizsgálatot nyáron és télen. A nyár májustól augusztusig tartó periódust ölelt fel náluk, a telet pedig novembertől februárig jelölték ki. Az LPL aktivitása mind az izom, mind a zsírszövetben csökkent nyáron, de nőtt télen.

A tél beköszönte egyéb zsírégető és izomnövelő hormonok szintjét is befolyásolja. Például a kortizol szintje nyáron éri el a legalacsonyabb pontját. A kortizol magas szintje nem csak hasi zsírlerakódással, hanem számos egészségügyi problémával is kapcsolatba hozható, így cukorbetegséggel, szívbetegséggel és depresszióval is. A kortizol emellett meggyengítheti az immunrendszert, amitől gyakrabban leszel a megfázás és az influenza áldozata.

A tesztoszteron -- a közismerten erős hormon, amely segít izmot és erőt növelni, valamint zsírt leadni -- nyáron és kora ősszel tetőzik, hogy aztán a mélypontját télen és tavasz elején érje el.

Szerotonin
Arra is van bizonyíték, hogy nehezebb az étvágyat kordában tartani télen, mint nyáron. Van összefüggés a téli depresszió és a szerotonin szint csökkenése között. A szerotonin egy olyan kémiai anyag, amely segít az egyik idegsejtből az üzeneteket átvinni a másikba, vagyis lehetővé teszi, hogy az agy egyik része "beszéljen" a másikkal.

Amikor a szerotonin egy szint alá csökken, akkor az agyad azt hiszi, hogy éhezel és utasítást ad a zabálásra. Egyes kutatók kifejezetten úgy gondolják, hogy direkt összefüggés van a túlzott evésből származó elhízás jelensége és a csökkent agy szerotonin szint között. A túlsúlyos emberek ilyen állapotban szinte kényszert éreznek, hogy egyenek. Amint "belövik az adagjukat" és a szénhidrát bevitel időlegesen megemeli a szerotonin szintet, úgy jobban érzik magukat, de ez csak időleges állapot.

Dr. Albert Stunkard, a University of Pennsylvania professzora úgy gondolja, hogy akik éjjel rájárnak a hűtőszekrényre, azok azt próbálják elérni, hogy a megemelkedett szerotonin segítségével el tudjanak aludni. Más szavakkal, sok téli szomorúságtól szenvedő ember veszi igénybe a szénhidrátos ételeket, hogy jobban érezzék magukat.

A lényeg tehát az, hogy nehezebb lehet télen jó fizikai formába kerülni, mint nyáron és ez így normális. Télen el kell fogadnunk, hogy a zsírégetés és az izomépítés tempója kicsit alacsonyabb.

 

Írta: Chris Finn

Forrás: bodybuilding.com

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone