Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint. Bezár

3 évem vegetáriánusként

3 évem vegetáriánusként

 

14 hónappal ezelőtt felhagytam a 3 éves vegetáriánus életmódommal. Megmondom miért...

 

 

 

 

 

 

Először is, vacilláltam, hogy írjak-e egyáltalán erről, mert nem akarok elkezdeni egy nagy vitát a húsevés etikai aspektusáról. Valamilyen oknál fogva sokan még komolyabban veszik ezt, mint a vallást és az ebből származó vitákra nincs szükségem.

Az viszont tény, hogy nagyon sokan kérdeznek az evésről és szeretnék tudni, hogy én mit csinálok és miért. És bár tudom, hogy a magyarázatom nem adhat mindenki számára kielégítő választ, legalább azt remélem, hogy megérted, hogy én miért csináltam korábban, illetve most azt, amit.

Júniusban volt 4 éve, hogy elkezdtem az állati tápanyagokat kiitatni az étrendemből. Nagyra tisztelt barátaim között olyanok mint Robert Dos Remedios és Jon Hinds évek óta vegetáriánusok és remek formában vannak a 40-es éveikben. 47 évesen Jon tud zsákolni, kézállásban megjárja az USA kongresszusi épületének lépcsőit, és egyéb olyan fizikai kunsztokra képes, amikről más álmodni sem mer. Ő egy igen cool csávó és nagy hatással van rám!

A vegetarianizmus több okból is izgatott. Ahogy kifejeztem érdeklődésemet, egy barátom a The Food Revolution (John Robbins) könyv felé terelt és azt mondta, ez meg fogja változtatni az életemet. Ha gondolkodsz a vegetáriánussá válásról és kételyeid vannak, John könyve nagyon meg fogja könnyíteni a döntést. Igen meggyőző érveket sorol fel és a 2-3. fejezet végére én is eldöntöttem, hogy felhagyok a hússal és a tejtermékekkel.

Eleinte ettem még némi halat és tojást, de végül ezeket is kiiktattam. A következő 3 évben kísérleteztem a vegetarianizmus és a vega életmód fokozataival és többnyire eléggé élveztem őket.

A jó
Az első 2 héten belül, ahogy elhagytam a húst és tejtermékeket, jelentősen jobban kezdtem érezni magam. Kevesebb gyulladás és gyorsabb regeneráció az edzésekből voltak a legnagyobb előnyök. Visszanézve látom, hogy automatikusan feltételeztem, hogy ez a kiiktatott ételek miatt volt, de valójában az is igaz, hogy az új étrendem azonnali módon megduplázta, megtriplázta a friss, organikus növények bevitelét, ami szintén ok lehetett. Sokan követik el ezt a hibát: azt gondolják, hogy a hús hiánya adja az előnyöket, miközben valóságban lehet, hogy az extra zöldség, gyümölcs a felelős. Én azt is megtettem, hogy mindent "tisztábbá" tettem és minden olyan ételt elhagytam, ami nem 100%-ban organikus volt. Ez is önmagában már egy nagy pozitívum!

Az, hogy a növényi táplálkozás kényszerít arra, hogy kreatív legyél, olyan előnyökkel is járt, hogy megtanultam számtalan jó módját a zöldségek, magvak elkészítésének, amelyeket a mai napig is alkalmazok, illetve számos új éttermet és ételt fedeztünk fel. A húsevésről vegetarianizmusra váltás számomra sima és fájdalommentes volt.

 

 

 

 

És most beszéljünk arról, amire a legtöbb olvasó kíváncsi! Hogyan érintette az izomméretemet, erőmet, teljesítményemet a vegetáriánus étkezés?

Furcsa mód, nem igazán volt negatív hatása. Még én is kicsit meglepődtem ezen. Kb. 102 kiló voltam, amikor váltottam. Egy évvel később ugyanitt voltam. A protein bevitelemet a felére csökkentettem, ami nem okozott hátrányokat igazán, erről a témáról Brad Pilon is beszél, hogy valójában mennyi proteinre is van szükség (How Much Protein). Az viszont biztos, hogy a sok extra szénhidráttól kicsit zsírosabb lettem.

A rossz
Egy idő után lazítottam kicsit a gyeplőn és elkezdtem enni több szója és "műhús" terméket. Ez óriási hiba volt! De egyszerűen vágytam csaló kajákra és valamire, ami a monotóniát feloldja.

Egyben elkezdtem több és több hüvelyest és gabonát fogyasztani. Mivel nehéz olyan protein forrásokat találni, amelyek vegák, igazából csak a hüvelyesekre, szójára és búza proteinre tudsz hagyatkozni. Azok, akik már ismerik a hüvelyesekből és gabonákból származó problémákat, tudják, hogy hova fogunk kilyukadni.

A dolog vége az lett, hogy elkezdtem rosszabbul érezni magam. Lassan gyűlni kezdett rajtam a testzsír. Az emésztőrendszerem nagyon lerobbant és egyéb problémák is kezdték felütni a fejüket. A probléma a hüvelyesekkel az, hogy lektineket tartalmaznak, amelyek sok problémát okozó anti-tápanyagok.

A lektinek speciális proteinek, amelyet számos növény és étel tartalmaz, de nagy koncentrációban a gabonákban találhatók meg (főleg a búzában), a hüvelyesekben (főleg a szójában), a burgonyafélékben (pl. paprika, paradicsom, burgonya, padlizsán) és a tejtermékekben. A leginkább ismert lektin a glutén, de sok másik fajta van, amelyeket még az olyan álgabonákban is megtalálunk mint a quinoa. A lektineknek sok biológiai funkciójuk van az állatokban, de az olyan ételek, amelyek nagy koncentrációkban tartalmazzák őket, még óvatos mennyiségekben is károsak.

A lektinek olyan proteinek, amelyek nem bomlanak le könnyen és ellenállnak a gyomorsavnak és emésztő enzimeknek. Emiatt épségben végigvándorolnak az emésztőcsatornádon és károsítják a beleket. A lektinek elpusztítják a bélbolyhok sejtjeit és "mikroperforációk", vagyis apró lyukak keletkeznek. Ezek a lyukak lehetővé teszik, hogy teljes, vagy majdnem intakt proteinek, baktériumok és egyéb idegen anyagok bejussanak a véráramba, ahová nem valók! Ahogy az immunrendszer észleli ezeket, támadásba lendül. Ez az ún. autoimmun reakció számtalan jelenség formájában előállhat és nem korlátozódik kizárólag a belekre. Fontos megjegyezni, hogy ezek a figyelmeztetések nem csak a diagnosztizált coeliakiások számára kritikusak. A negatív következmények valamilyen szinten mindenkit érintenek, aki gabonát eszik! — Gabona manifesztó

Az ételkombinálás fontos nagyon a vegák számára, mert egyébként hiányállapotok alakulnak ki könnyen. A másik nagy buktató, hogy nehéz zsírmentesnek maradni, mivel sok keményítős szénhidrátot kell enni… illetve nem kell, de sokan így tesznek, főleg, ha meg akarják tartani a méretüket.

Végül újra behúztam a fékeket és kiiktattam a babot, néhány gabonát és minden mű és feldolgozott ételt. Ezen ponton már csak édesburgonyára, rizsre, quinoára, gyümölcsökre, zöldségekre, magvakra voltam korlátozva. Ha egy Pure Food and Wine étteremmel szemben laksz New York-ban, vagy Planet Raw mellett Santa Monica-ban és meg tudod engedni, hogy ott egyél minden nap, akkor lehet, hogy ez a dolog működik. De számomra elkezdett túl bonyolulttá válni és kívántam már mást is. Jon Hinds főleg gyümölcsökön és zöldségeken él és látszólag így sincs semmi problémája. Én elkezdtem egyszerűen kiégni és mindent megadtam volna egy szelet lazacért.

Az egészségügyi problémák, amelyek jelentkeztek, bár nem voltak súlyosak és életveszélyesek, nem igazán lettek jobbak és a tesztoszteron szintem is megzuhant. A vicces persze az, hogy még így is jobban voltam, mint 99%-a az ismerőseimnek az én koromban (és sok fiatalabb is). De én mindig 18 éves szinten akarom érezni magam és a fizikai egészség csúcsára török. Tudva azt, amit tudok és figyelembe véve, hogy mivel foglalkozom, nem hiszem, hogy ez túlzott elvárás lenne. Szeretek az élről példát mutatni!

De én is ember vagyok és megbotlottam. Valami történt, amit ki kellett javítani. Valamiféle változtatásra volt szükségem, mert az élet ily módon egyszerűen nem volt már fenntartásra érdemes. Végül úgy döntöttem, hogy hetente 2 alkalommal visszarakom a halat és pár alkalommal a tojást. Ez sokkal egészségesebb, mint a mű kaják és egy vödör gabona, szóval egy lépés volt a helyes irányba. Végül újra elkezdtem enni némi húst és az egészségem elkezdett javulni. A tesztoszteron szintem visszajött és jobban éreztem magam.

 

 

 

 

Ismét azt vettem észre, hogy a protein beviteli mennyisége nem befolyásolta az edzéseimet. Egy rotátor köpeny sérülés műtétje a vegetáriánus első évem végén súly- és erővesztést okozott, de lassan állati kaja nélkül is visszakúsztam majdnem 100 kilóra. Az viszont tény, hogy zsírosabb voltam ennél a 100 kilónál, mint vegyes étkezés mellett. Szóval úgy gondolom, hogy ha nőni akarsz, több protein fogyasztása mellett jobb testkompozíciód lehet (kevesebb testzsír). Főleg, ha "nyeszlett-zsíros" alkat genetikád van, mint nekem!

Ahogy mondtam korábban, nem hiszem, hogy a proteinnek mágikus izomépítő hatása lenne. Dupla annyi protein nem fog dupla akkora izomtömeget hozni. De több proteinnel tudod úgy a bevitt kalóriákat növelni, hogy nem hízol el [annyira]. Ez jó, ha izmot akarsz felszedni.

Annak ellenére, hogy visszaraktam az állati proteint az étkezésembe és kiraktam a nem egészséges dolgokat, sajnos már elég kiterjedt károkat okozott a hüvelyesek és gabonák fogyasztása nálam. A káros növényi táplálékok fogyasztása a beleket is károsítja és fogékonyabb leszel a parazitákra, gombákra és sok egyéb emésztési bajra. Robb Wolf a The Paleo Solution könyvében elmagyarázza, hogy neki és sok más vegetáriánusnak ugyanez volt a problémája és megadja a szükséges lépéseket az egészséghez való visszatéréshez.

Amit tanultam
Soha nem fogom megbánni a 3 vegetáriánus évemet, mert sokat tanultam és voltak hasznos tapasztalataim. Még olyan emberekkel is megismerkedtem, akikkel másképp nem találkoztam volna. És ez az egész tapasztalat jobb helyzetbe hoz, hogy tudjak segíteni a növényevő olvasóimnak és klienseimnek.

Egy dolog, amit nem szabad elfelejtened a saját táplálkozásoddal kapcsolatban az, hogy a több száz évvel ezelőtt élő felmenőid táplálkozási módja fogja némileg meghatározni, hogy mire hogyan fogsz reagálni. Ha ők közelebb éltek az egyenlítőhöz, akkor több növényt ettek. Ha távolabb, ahol van tél, akkor jobban kellett támaszkodniuk a túléléshez az állati eledelekre. Ez megmagyarázza a különbségeket. Én félig olasz, félig skót leszármazott vagyok (utóbbi olyan, mintha mindig tél lenne).

Azonban, ha közelebbről megvizsgáljuk, akkor azt találjuk, például Weston A. Price Nutrition and Physical Degeneration könyve segítségével, hogy nagyon, nagyon kevés kultúra volt, amelyik túlélt, és szinte egy sem, amelyik virágzott volna vegetáriánus étkezésen.

Ha vegetáriánus akarsz lenni morális okok miatt, akkor azt teljesen megértem és soha nem vitatnám a jogodat, hogy így tegyél. Javasolnám azonban olyanoknak a vegetáriánus étkezést, akik szeretnék maximalizálni a teljesítményüket és a fizikumukat? Abszolút nem! Talán páran elérhetik ezt így is, de kemény. Lesznek olyan hiányállapotok, amelyeket kezelni kell. Némi tojás és kezeletlen tejtermékek hozzáadása az étrendhez sokkal könnyebbé tenné a dolgot.

Az én dolgom az, hogy segítsek az embereknek elérni a céljaikat olyan gyorsan, amennyire csak lehetséges, így a leghatékonyabb, az évek során bevált módszereket kell alkalmaznom. Úgy gondolom, hogy az állati fehérje és zsír mindenképpen segít a teljesítmény-, de főleg a fizikum-célok elérésében. Kevésbé fontos az erő és sport-teljesítmény terén, mint a testkompozíció terén, de mindegyik esetben segít!

Több, mint 100 könyvet elolvastam a táplálkozás témájában az elmúlt 4 évben és a világ vezető szakértőivel is beszéltem. Az átfogó konszenzus az, hogy a sok zöld táplálék jó, a pasztörizált tejtermékek rosszak, a gabonák és hüvelyesek megkérdőjelezhetők (vagy kifejezetten "ördögiek" attól függ, kit kérdezel), és az állati fehérje kevés-közepes mennyiségben egészséges.

Én most itt tartok, így élek manapság: az étkezésem tonnányi "zöld-séget" tartalmaz, közepes mennyiségű állati proteint (2-2.2 g/testsúlykilogramm), és olyan "tiszta", jó szénhidrátokat, mint az édesburgonya (batáta). Rendszerint heti 3 alkalommal eszek vörös húst, valamint halat és csirkét is kétszer. Úgy vélem, ez a legokosabb, legegészségesebb megközelítése a táplálkozásnak. Ha méretet akarsz felszedni, akkor lehetséges, hogy még szükséged lesz egy pár extra hús étkezésre hetente. Te tudod!

Sajnálom, ha vegetáriánusok azt gondolják, hogy cserbenhagytam őket. Remélem, hogy megértenek és talán tanulnak is az én tapasztalataimból. Azt kellett tennem, ami számomra a legjobb az egészségem érdekében és az edzéscéljaim eléréséhez. Én ezt csinálom hivatásszerűen, így elengedhetetlen, hogy a legjobb legyek!

Csakúgy, mint ti, én is folyamatosan tanulok és próbálok egy kicsivel jobb lenni minden nap. Remélhetőleg továbbra is együtt megyünk előre köszönöm, hogy elolvastátok a gondolataimat!

 

Írta: Martin Berkhan

Forrás: bodybuilding.com

Tartalomhoz tartozó címkék: cikk
Gyártók
Bal oldal 2
Rólunk mondták

"Gyors, korrekt, vevőorientált kiszolgálás. A kérdéseimre nagyon gyorsan kaptam választ (volt olyan hogy hétvégén! ). A honlap átlátható, színvonalas, látszik hogy benne vannak a "szakmában" a fiúk (itt a testépítést értem). Összességében az első tapasztalatom nagyon pozitív, csak így tovább!"Horváth Ferenc

Kosár
0 árucikk
Kövess minket!
Bannerek
Jobb bannerek

  

Motiváció

„Hiszek abban, hogy belső erőnk tesz győztessé vagy vesztessé. A győztesek azok, akik valóban hallgatnak szívükre.” Sylvester Stallone